Vliegles

PPL kosten

Vliegen is geen goedkope hobby, maar bij Dutch Aviation Partners doen we er alles aan om de PPL kosten zo laag mogelijk te houden.

Door onze uitgekiende vlieglocaties, onze lage overheadkosten en de doeltreffende distance learning-strategie ben je bij ons al snel duizenden euro’s goedkoper uit dan bij een andere vliegschool. Om je een indruk te geven: de gemiddelde vliegschool rekent zo’n 15.000 tot 17.000 euro voor een PPL-opleiding. Bij Dutch Aviation Partners kost dezelfde opleiding 12.802 euro.

Hoevenen/Antwerpen
Private Pilot License
  • €920Klassikale theorielessen
  • €1.524Overhead- en administratiekosten
  • €5.108Vlieglessen met instructeur (25 uur)
  • €2.817Vlieglessen solovlucht (20 uur)
  • €211Skill test (vlucht van 1,5 uur)
  • €10.580Subtotaal
  • €2.222Btw 21%
  • €12.802Totaal

Deze prijs is gebaseerd op vlieglessen vanaf de Belgische luchthavens Hoevenen of Antwerpen. Wil je liever je PPL-brevet in Nederland halen, dan kan dat uiteraard ook. Omdat vliegen in Nederland duurder is, betaal je dan wel een hoger bedrag. Kijk voor de meest recente tarieven op de prijzenpagina of bel ons voor een offerte op maat.

Het grote voordeel van Dutch Aviation Partners: bij ons kun je de opleiding in etappes volgen én heb je de mogelijkheid om je PPL-opleiding gespreid te betalen. Je rekent de vlieglessen namelijk gewoon per uur af. Wel zo prettig, als je financieel gezien nog even geen ruimte hebt om verder te gaan met je opleiding.

Goed om te weten:

Deze prijs is gebaseerd op vlieglessen vanuit het Belgische Hoevenen of Antwerpen. Haal je je PPL-brevet liever in Rotterdam, dan komt de totaalprijs uit op 14.697,- euro.

Waarom is een vliegopleiding zo duur?

De kosten voor een PPL-opleiding zijn opgedeeld in verschillende segmenten. Je betaalt onder andere voor:


  • De huur van het vliegtuig

    Een vliegtuigje huren kost relatief veel geld. Het precieze bedrag verschilt natuurlijk per verhuurmaatschappij, maar een tarief van 150 euro per uur is geen uitzondering. Omdat je voor het halen van een PPL-brevet minimaal 45 uur moet vliegen, is dit een grote kostenpost.

  • De instructeur

    Ook het inhuren van een vlieginstructeur is een hele uitgave, vooral omdat je tijdens de PPL-opleiding zo’n 25 uur onder begeleiding vliegt. Gemiddeld bedraagt het uurtarief van een instructeur 45 euro.

  • Landingsgelden

    Nederlandse vliegvelden vragen (afhankelijk van de locatie en het tijdstip) gemiddeld 28 euro per landing. En laat het nu net zo zijn dat je manoeuvres als landen en opstijgen heel vaak moet oefenen… In Belgie zijn de landingsgelden goedkoper. Vlieg je op een Belgische airport, dan kun je dus veel kosten besparen.

  • Theorielessen en supplies

    Voor het theoriegedeelte van je PPL-brevet moet je examen doen in negen verschillende vakken. Onder de leskosten vallen onder andere (E-)boeken, multimedia en de klassikaal te volgen avondlessen op locatie. Daarnaast zul je zelf zogenaamde pilot supplies moeten aanschaffen, zoals kaarten, een headset, een gradenboog en een logboek.

  • Examengeld

    In Nederland worden de theorie-examens afgenomen door het CBR. Deze instantie vraagt een behoorlijk bedrag per examen. Reken op 148 euro per deelcertificaat, met een extra bedrag van 10 euro als je extra tijd nodig hebt. Ook hier is België goedkoper: voor een PPL-theorie-examen betaal je in totaal (9 certificaten) zo’n 100 euro.

Wil je meer informatie over de kosten voor een PPL opleiding?

Neem dan gerust even contact met ons op

Het voordeel van Dutch Aviation Partners

Goedkoop klinkt zo… goedkoop. Wij gebruiken liever de term voordelig. Bij Dutch Aviation Partners besparen we namelijk weldegelijk op de kosten, maar beslist niet op de kwaliteit! Waarom je bij ons voordeliger uit bent dan bij andere vliegscholen? Omdat wij slimme keuzes hebben gemaakt als het gaat om oefenlocaties, overheadkosten en leermethodes. Een overzicht van onze winstpakkers:


  • Voordeliger vliegen

    Voor de samenstelling van onze vloot werken we samen met partner uit onze buurlanden. Via hen huren we de fraaiste vliegtuigen die voorzien zijn van de nieuwste technische snufjes en voldoen aan alle eisen. Omdat we de toestellen niet zelf hoeven aan te schaffen en te onderhouden, wordt ons budget ontzien. Een meevaller die jij natuurlijk direct terugziet in onze tarieven. Je krijgt dus les in machines van de beste kwaliteit voor een zeer aantrekkelijke prijs.

  • Geen aparte landingsgelden

    De landingsgelden (VFR, IFR en Night Rating), die in Nederland per vlucht apart moeten worden afgerekend, zijn in door ons in het buitenland al afgekocht op jaarbasis. Vlieg je vanaf onze locaties in Charleroi en Luik, dan is dat bedrag bovendien al doorberekend in het lesgeld, waardoor je geen extra kosten kwijt bent voor de landingsgelden. Door het ‘pay-per-landing’-systeem is dat bij vlieglessen vanaf Nederlands grondgebied wel het geval.

  • Flexibele opleiding

    De meeste vliegscholen hanteren een ‘vooraf betalen’-methode. Je moet dan en één keer het lesgeld voor de gehele opleiding ophoesten, waarvoor je misschien een dure lening moet afsluiten. Bij Dutch Aviation Partner doen we het anders. Bij ons geldt het ‘pay-as-you-go’-principe. Je betaalt gewoon per uur voor de vlieglessen. Wel zo fijn, als je er na een les of vijf achter komt dat dit toch niet is wat je wilt. Bovendien geeft deze methode je de mogelijkheid om je vliegopleiding gespreid te betalen, zodat je wellicht minder (snel) hoeft te lenen. Wij stemmen het lesprogramma af op jouw tempo, jouw agenda en jouw budget.

  • Uitgekiende vlieglocaties

    Vliegen vanaf locaties die net buiten de landgrenzen liggen is minder duur dan vliegen vanaf Nederlandse vliegvelden. Afgezien van de hoge landingsgelden, worden alle zaken die met vliegen te maken hebben in Nederland hoog belast. Ook voor brandstof ben je in Nederland veel duurder uit dan in België. Dutch Aviation Partners geeft vlieglessen op diverse locaties, waaronder een aantal Belgische vliegvelden, net over de grens. Hierdoor dalen de kosten van de vlieglessen aanzienlijk.

  • Distance learning

    Het theorie-examen bestaat uit negen vakken waarvoor je aardig wat lesstof moet doornemen. Wat ons betreft kun je het grootste gedeelte daarvan gemakkelijk thuis doen. Je krijgt de lesstof aangeboden via het distance learning-systeem, zodat je met behulp van een e-reader en tablet kunt studeren. Je hoeft dus niet elke dag naar een klaslokaal te reizen, wat je aardig wat tijd en kosten bespaart. Overigens wordt er eenmaal per week (’s avonds) een klassikale theorieles aangeboden zodat je pittige onderwerpen ‘live’ nog eens goed uitgelegd krijgt door een instructeur.

Goed om te weten:

Waar je veel kosten op kunt besparen, zijn de theorie-examens. Wij raden je aan om deze in België te doen. In Nederland betaal je namelijk zo’n 148 euro per deelexamen, terwijl je in België voor een fractie van die prijs klaar bent (100 euro voor 9 deelexamens). Dat is natuurlijk snel verdiend!

Minder kosten, dezelfde kwaliteit

Veel mensen staan een beetje argwanend tegenover voordeel. Is goedkoop per slot van rekening niet duurkoop? In het geval van Dutch Aviation Partners is dat zeker niet het geval. Om je onzekerheid direct weg te nemen: onze opleidingen zijn goedgekeurd door de EASA, de organisatie die de kwaliteit van alle vliegscholen in Europa zorgvuldig in de gaten houdt. Tegenwoordig zijn de kwaliteitseisen voor alle vliegopleidingen gelijkgetrokken. Dat betekent dat iedere vliegcursus in Europa die is goedgekeurd door EASA voldoet aan dezelfde regels en normen.

Het maakt in principe dus niet uit of je je brevet bij een dure of bij een goedkope vliegschool haalt. Je krijgt dezelfde instructies, dezelfde lesstof en maakt evenveel vlieguren. Ook de examens zijn hetzelfde. En waarom zou je een smak geld betalen voor iets dat je elders voor een veel lagere prijs kan krijgen?

Waarom Dutch Aviation?

Hoge trainingsstandaard

  • Top kwaliteit lestoestellen
  • Gevestigd op IFR vliegvelden

De laagste prijzen

  • Slim besparen op de kosten
  • Vliegles in Nederland & België

Flexibel

  • Op elk moment starten
  • Opleiding modulair te volgen