Dutch Aviation
Partner
Vliegles
Meer informatie?
Vraag vrijblijvend meer informatie en stel je vragen.
Leren vliegen in Nederland is duur. Daarom geeft Dutch Aviation Partners je de mogelijkheid om vlieglessen te volgen vanaf locaties in het grensgebied Nederland-België.
Naast de kostenbesparing die dat oplevert, zijn ook de betere trainingsmogelijkheden een belangrijke aanleiding om uit te wijken naar het buitenland.
Je PPL halen in België is een stuk goedkoper dan wanneer je dit in Nederland doet. De kosten voor de verschillende onderdelen liggen in Nederland namelijk een stuk hoger dan in onze buurlanden.
In Nederland zijn de landingsgelden hoog, ook omdat hier ongecontroleerde vliegvelden nog volledig bemand zijn, terwijl dit door de International Civil Aviation Organisation al lang niet meer verplicht wordt. Per landing betaal je daarom een bedrag van ongeveer 28 euro en kost een ‘touch and go’ je 13 euro per keer. Dat tikt lekker aan als je tijdens een vliegles om de vijf minuten een landing moet oefenen!
Ook de brandstof wordt in Nederland hoog belast. In de buurlanden worden vlieglessen gezien als een commerciële activiteit. Daardoor wordt er geen belasting geheven op brandstof. Met een verbruik van 20 tot 80 liter brandstof per uur kan dat voordeel dus flink oplopen.
En dan is er nog het examengeld. Het CBR (centraal bureau rijvaardigheid, de instantie die de theorie-examens in Nederland afneemt) vraagt maar liefst 148,35 euro per deelexamen. In België ben je nog geen tiende van dit bedrag kwijt. Je PPL-examens halen in België kan je dus al snel honderden euro’s besparen. Nog even een overzicht van het verschil in kosten:
Wil je meer informatie over de kosten voor een PPL Opleiding?
Het Nederlandse luchtruim is klein en daarom is het er eigenlijk altijd druk. Bovendien hebben we te maken met strenge normen om geluidsoverlast en schade aan het milieu zoveel mogelijk te beperken. Dat houdt onder andere in dat nachtvliegen niet is toegestaan. Om die manoeuvre te oefenen moet je dus sowieso al uitwijken naar het buitenland, wat extra kosten met zich meebrengt als je vanuit een Nederlands vliegveld vertrekt.
Ook de mogelijkheden om blindvliegen (IFR, oftewel Instrument Flight Rules) te oefenen zijn in Nederland vanwege de drukte zeer beperkt. Dat is jammer, want het is voor een piloot in opleiding juist essentieel om IFR-approaches uit te voeren. Veel trainingslocaties van Dutch Aviation Partner zijn gelegen op rustige IFR-vliegvelden in België, waar je tevens de mogelijkheid hebt om het nachtvliegen (op basis van Visual Flight Rules) te oefenen. Zo krijg je volop de gelegenheid om te trainen en ontloop je extra kosten, zodat je PPL-opleiding beter betaalbaar blijft.
Het Belgische landschap biedt een hoop voordelen als het gaat om trainingsmogelijkheden. Zo kun je in het Belgische luchtruim terecht voor ongecontroleerde vluchten langs de kust, maar ook voor streng gecontroleerde gebieden boven Antwerpen en Brussel. Ook de Ardennen zijn een geliefd oefengebied. Hier doe je veel ervaring op met vliegen in bergachtig gebied waar je ook nog eens weinig visuele herkenningspunten hebt. Bovendien zijn er veel korte grasbanen en is er vaak sprake van laaghangende bewolking. Nederlandse vliegvelden zijn wat dat betreft een stuk minder uitdagend.
Overigens kunnen we je ook helpen aan voordelige overnachtingsmogelijkheden, mocht je toch liever blijven slapen.
Hoge trainingsstandaard
De laagste prijzen
Flexibel