Dutch Aviation
Partner
Vliegles
Meer informatie?
Vraag vrijblijvend meer informatie en stel je vragen.
Of je nu sportvlieger wilt worden of een carrière bij een grote internationale airline ambieert, je pilotencarrière begint met een PPL-brevet.
Tijdens deze opleiding leer je alles over het besturen van een vliegtuig, maar ook over belangrijke zaken als meteorologie, navigatie en techniek. Bovendien krijg je meer inzicht in de psychologische en lichamelijke aspecten die bij het vliegen komen kijken. Leren vliegen is dan ook een hele boeiende en veelzijdige hobby.
Als private pilot, oftewel privépiloot, mag je over de hele wereld vliegen. Je hebt dan een bevoegdheid om in een zwaarder toestel (maximaal 5700 kg) met meer dan vier zitplaatsen te vliegen. Met een PPL-brevet mag je echter geen commerciële vluchten uitvoeren. Je kunt wel een onkostenvergoeding vragen aan je passagiers, maar je mag hier geen winst op maken. Met een PPL-brevet op zak kun je bijvoorbeeld zelfstandig met vrienden of familie naar bestemmingen binnen of buiten Europa vliegen of mooie rondvluchten maken. Dat alleen al maakt vliegen tot een fantastische hobby waarvan je de rest van je leven plezier hebt!
Een PPL-brevet is trouwens ook ideaal voor zakenmensen die zelf in een privévliegtuig naar internationale meetings willen vliegen. Neem een paar collega’s of klanten mee en vlieg in enkele uurtjes naar een congres in Rome, het hoofdkantoor in Geneve of elke andere gewenste bestemming. Dat scheelt niet alleen veel reistijd maar maakt ook nog eens een onvergetelijke indruk!
Het PPL-brevet is tevens opgenomen in de ATPL-opleiding, waarmee je verkeersvlieger kunt worden. Ook als je professioneel wilt gaan vliegen, begin je dus altijd met een PPL-training.
Wil je meer informatie over de kosten voor een vliegbrevet?
Neem dan gerust even contact met ons op
De PPL-opleiding is opgedeeld in theorielessen (ook wel ‘groundschool’ genoemd) en praktijklessen (vlieglessen inclusief ‘briefings’). Je bepaalt zelf wanneer je dat doet, want bij Dutch Aviation Partners is het lesprogramma flexibel. De duur en het tempo van je opleiding kun je dus zelf beslissen. De inhoud van het opleidingsprogramma ziet er als volgt uit:
Het praktijkgedeelte van de PPL-opleiding ziet er als volgt uit:
De vlieglessen kun je volgen op diverse locaties in binnen- en buitenland. Wij werken veel vanuit airports in België. We hebben hier bewust voor gekozen omdat de vliegkosten in België veel lager zijn dan in Nederland. Zo houden we de prijs van onze PPL-opleiding zo laag mogelijk.
Je krijgt les van zeer ervaren en betrokken senior vlieginstructeurs, dus niet van jonge broekies die net hun brevet hebben gehaald. Je wordt bij elke stap van de opleiding intensief begeleid en ondersteund door ons professionele team. We streven ernaar om je zoveel mogelijk te laten begeleiden door dezelfde instructeur, omdat dat gewoon het beste werkt. Leren vliegen doe je in onze hightech simulators én in de beste vliegtuigen. Wij hebben de beschikking over een eersteklas vloot, met onder andere een echte Mooney.
Alle theorie- en praktijklessen worden gegeven in het Engels. Dat heeft als voordeel dat je je Engelse taalvaardigheid oefent (goed voor je LPE!) en snel vertrouwd raakt met alle Engelstalige terminologie. Bovendien kun je de Engelstalige examens altijd doen, terwijl voor de Nederlandstalige examens slechts een aantal malen per jaar terecht kunt.
In principe kan iedereen leren vliegen. Bij Dutch Aviation Partners kun je vanaf je 17e beginnen aan de PPL-opleiding. Wil je dit brevet halen, dan is het belangrijk dat je gemotiveerd bent. Leren vliegen is niet alleen lekker oefenen in een Cessna; er komt ook veel theorie bij kijken waarvoor je aardig wat uren zult moeten studeren. Voor het volgen van een PPL-opleiding is geen minimum vooropleidingsniveau vereist, maar het is wel handig als je goede basisvaardigheden hebt zodat je in staat bent om de lessen te volgen en zelfstandig kunt studeren.
Iedereen die een vliegopleiding gaat volgen, moet bovendien een vliegmedische keuring ondergaan. Hiermee wordt bepaald of je fysiek geschikt bent om te vliegen. Voor een PPL-brevet heb je genoeg aan een medische keuring klasse 2. Hierbij worden onder andere je ogen, je gehoor, je bloeddruk en je hart gecontroleerd. Verder word je gemeten en gewogen en wordt er een bloed- en urinetest gedaan. Een medische keuring kun je op diverse plaatsen in Nederland laten uitvoeren, bijvoorbeeld op Schiphol en vliegbasis Eindhoven.
Voor een ATPL-opleiding gelden andere toelatingseisen. Meer informatie over die screening lees je op de pagina ‘Toelatingseisen piloot’.
Bij Dutch Aviation Partners kun je zelf bepalen wanneer je studeert. Onze modules zijn flexibel te volgen, zodat je je PPL halen kunt wanneer het jou uitkomt. Wil je een crash-course om zo snel mogelijk piloot te worden? Dan kun je intern op campus en ben je in een maand klaar. Doe je het liever rustig aan om je PPL-opleiding te combineren met je studie, gezin of baan, dan kun je er bijvoorbeeld een jaar over doen. Dat is ook prettig als je bijvoorbeeld de kosten van je PPL-opleiding in gedeelten wilt financieren. De duur van je studie hangt daarnaast ook af van je vliegaanleg en je startniveau. Om je toch een globale indruk te geven: de meeste mensen die een parttime studie volgen, doen zo’n 12 maanden over het halen van hun PPL-brevet. Studenten die fulltime aan de slag gaan, zijn eerder klaar: gemiddeld binnen ongeveer 3 tot 4 maanden.
Heb je je PPL-brevet gehaald, dan blijft deze twee jaar lang geldig. Om je papiertje te verlengen, moet je gedurende het laatste jaar van geldigheid minstens 12 vlieguren maken, waarvan je gedurende 6 uur als gezagvoerder (pilot in command, oftewel PIC) in het vliegtuig hebt gezeten. Daarnaast voer je een trainingsvlucht van minimaal 1 uur uit (met instructeur), of leg je een profcheck af bij een examinator die bevoegd is om een vliegbrevet te verlengen.
Dutch Aviation Partner geeft vlieglessen vanaf verschillende locaties. We maken daarbij vaak gebruik van een aantal vliegvelden in België. In de ons omringende buurlanden zijn de kosten voor vliegen namelijk veel lager dan bij Nederlandse vliegvelden. Zo zijn de landingsgelden in Nederland relatief duur en kost de brandstof hier ook meer geld. Bovendien zijn de mogelijkheden voor IRF- en nachtvliegen in België veel gunstiger. De buitenlandse vliegvelden die wij hebben uitgekozen, liggen in de meeste gevallen net over de grens. Die afstand is voor de meeste mensen goed te doen. De trainingslocaties van Dutch Aviation Partner zijn te vinden in:
Leren vliegen doe je niet zomaar even. Om je PPL te halen moet je behoorlijk wat tijd en geld investeren. Een vliegopleiding is vooral kostbaar vanwege de vele vlieguren die je moet maken. Het huren van een vliegtuig inclusief brandstof en landingsgelden is gewoon niet goedkoop. Daar komen dan nog het uurtarief van de instructeur en de kosten voor de theorielessen en –examens bovenop. En dan zijn er ook nog kosten voor pilot supplies, zoals een logboek en een headset.
De meeste vliegscholen adviseren je om een bedrag van 15.000 euro te reserveren voor de PPL-vliegopleiding. Bij Dutch Aviation Partners ben je goedkoper uit: bij ons haal je je PPL-brevet voor € 12.802,- euro.
Deze prijs is gebaseerd op vlieglessen vanaf de Belgische luchthavens Hoevenen of Antwerpen. Wil je liever je PPL-brevet in Nederland halen, dan kan dat uiteraard ook. Omdat vliegen in Nederland duurder is, betaal je dan wel een hoger bedrag. Kijk voor de meest recente tarieven op de prijzenpagina of bel ons voor een offerte op maat.
Het verschil in prijs met andere vliegscholen wordt verklaard door het feit dat wij slimme keuzes maken, waardoor onze kostenposten lager uitvallen. Dat voordeel kunnen we direct aan jou doorberekenen. Meer informatie over de kosten van de PPL-opleiding en de scherpe prijzen van Dutch Aviation Partners vind je op de pagina Kosten vliegbrevet.
Privépiloot worden geeft je veel mogelijkheden. Een PPL-brevet stelt je in staat om mooie rondvluchten boven Nederland te maken, of internationale vliegtochten te organiseren met vrienden, familie, collega’s of je vliegmaatjes. Maar wil je van je vlieghobby je werk maken, dan heb je aan een PPL-brevet niet genoeg. Om verkeersvlieger te worden, heb je een ATPL-brevet nodig. Met een ATPL-brevet heb je meer bevoegdheden en kun je als piloot in de grote luchtvaart gaan werken. De verschillen tussen PPL- en ATPL-opleiding zitten hem vooral in de extra theorievakken en de scherpere toelatingseisen. Daarnaast moet je ook de nodige extra vlieguren maken en ratings halen. Meer informatie over dit onderwerp vind je op de pagina PPL of ATPL: wat is het verschil.
Hoge trainingsstandaard
De laagste prijzen
Flexibel