Dutch Aviation
Partner
Vliegles
Meer informatie?
Vraag vrijblijvend meer informatie en stel je vragen.
Leren vliegen is duur. Maar het is wel een investering waar je de rest van je leven plezier van hebt! De kosten voor het behalen van een vliegbrevet variëren. Het hangt er daarbij vooral vanaf welke vliegopleiding je kiest.
Een PPL-opleiding voor privévliegers is namelijk goedkoper dan een ATPL-opleiding voor verkeersvliegers. Daarnaast verschilt de prijs voor een vliegbrevet ook nog eens per vliegschool. Wil je je vliegbrevet halen, dan is kosten vergelijken dus een absolute must.
Als je privévlieger wilt worden, dan heb je een PPL-brevet (Private Pilot License) nodig. Met dit papiertje op zak kun je over de hele wereld vliegen en daarbij ook nog (niet-betalende) passagiers meenemen. Een PPL-opleiding is dé basis voor sportvliegers die dromen van mooie vliegtrips, maar bijvoorbeeld ook voor zakelijke vliegers die het wachten op een lijnvlucht beu zijn en liever hun eigen privévliegtuig willen besturen. Maar wat kost een PPL-brevet nu eigenlijk? Om het totale kostenplaatje inzichtelijk te maken, is het goed om te weten hoe een PPL-opleiding is opgebouwd.
De opleiding tot privévlieger bestaat uit de volgende onderdelen:
Je moet examen doen in 9 theorievakken, waarvoor je studiemateriaal aanschaft en examengeld betaalt. Het theoriegedeelte is het minst dure onderdeel van je opleiding. Dat wil zeggen: qua materiaalkosten. Je betaalt voor je (e-)boeken en andere lesmiddelen gemiddeld zo’n 200 euro. Daar komen dan nog de kosten voor de klassikale lessen bij. Ga je naar een vliegschool die de lessen alleen klassikaal aanbiedt, dan ben je meer geld kwijt dan wanneer je deels een zelfstudie doet.
Het theoriegedeelte wordt afgesloten met examens. Per vak betaal je in Nederland ongeveer 148 euro examengeld. In totaal is dit voor het PPL-brevet dus meer dan 1300 euro. Doe je examen in België, dan scheelt dat echter aanzienlijk in de prijs. Hier betaal je ongeveer 100 euro voor alle vakken bij elkaar!
Voor het behalen van je PPL-brevet dien je minimaal 45 vlieguren te hebben gemaakt. Een lesvliegtuig huren is een kostbare aangelegenheid. De prijzen variëren uiteraard per aanbieder en per vliegtuig, maar ga gerust uit van gemiddeld 150 euro per uur. Daarnaast ben je een hoop geld kwijt aan de volgende kostenposten:
Iedereen die wil leren vliegen, moet een Engelse taalvaardigheidstest doen. Deze Language Proficiency Endorsement (LPE) kost gemiddeld zo’n 125 euro. Ook verplicht: een vliegmedische keuring klasse 2. Hiervoor betaal je (afhankelijk van het keuringsinstituut) een extra bedrag van ongeveer 250 euro.
Voor een PPL-opleiding ben je in totaal al snel zo’n twaalf- tot vijftienduizend euro kwijt, afhankelijk van de vliegschool die je kiest. Leer je vliegen bij Dutch Aviation Partners, dan bespaar je behoorlijk wat kosten: dankzij ons voordelige opleidingsconcept (link naar PPL-kosten/het voordeel van Dutch Aviation Partner) haal je bij ons je PPL-brevet vanaf 12.802,- euro. Schud je dit bedrag niet zomaar even uit je mouw? Dat begrijpen we. Daarom betaal je de vlieglessen per keer en kun je ze ook nog eens flexibel inplannen. Geen pay-in-advance, maar pay-as-you-go, oftewel je vliegopleiding gespreid betalen. We bouwen de opleiding dus om jouw behoeften, agenda en financiële mogelijkheden heen!
Wil jij beroepsvlieger worden om bijvoorbeeld te gaan werken als gezagvoerder bij een grote airline, dan heb je een ATPL-brevet nodig. De ATPL-opleiding is intensiever en veel uitgebreider dan een PPL-opleiding, en brengt daardoor meer kosten met zich mee. De ATPL-opleiding bestaat uit de volgende onderdelen:
Je krijgt 14 theorievakken aangeboden waarvoor je studiemateriaal en (in het geval van distance learning) toegang tot bepaalde websites nodig hebt. Worden de theorielessen uitsluitend klassikaal aangeboden, dan ben je meer geld kwijt dan wanneer je deels zelf kunt studeren via een distance learning-systeem. Het theoriegedeelte wordt afgesloten met theorie-examens waarvoor je examengeld betaalt (in Nederland zo’n 148 euro per vak, in België rond de 10 euro per vak).
Voordat je praktijkexamen mag doen, moet je veel (ruim 200!) vlieguren maken. Je bent daardoor veel geld kwijt aan de huur van het lesvliegtuig, het inhuren van een instructeur plus de bijkomende landingsgelden en brandstofkosten. Vergeet ook hier niet het examengeld bij op te tellen. Je doet praktijkexamen voor verschillende verplichte onderdelen (waaronder het PPL-brevet en het CPL-brevet) en ratings. Het praktijkgedeelte van de ATPL-opleiding kost je het meeste geld.
Naast de theorie- en praktijkvakken is ook een LPE-examen verplicht. LPE staat voor Language Proficiency Endorsement (link LPE), waarmee het niveau van je Engelse taalvaardigheid wordt getest. Daarnaast ben je verplicht om je medisch te laten keuren, om te bepalen of je fysiek geschikt bent om te vliegen. De medische keuring klasse 1 kost ongeveer 350 euro, hoewel de tarieven per keuringsinstituut kunnen verschillen.
Een ATPL-opleiding kost je in totaal, afhankelijk van de vliegschool, al snel zo’n honderdtwintigduizend euro. Bij Dutch Aviation Partners haal je datzelfde brevet voor bijna de helft: de ATPL-opleiding kost bij vanaf 60.773,- euro. Dit bedrag hoef je overigens niet in zijn geheel vooraf te voldoen. Dutch Aviation Partners biedt je de mogelijkheid om de vlieglessen per keer af te rekenen en je opleiding flexibel in te plannen. Geen vast vlieg- en leerschema dus, maar een curriculum dat helemaal aan jouw behoeften en financiële mogelijkheden wordt aangepast.
Met een ATPL-brevet kun je aan de slag als verkeersvlieger. Je bent dan bevoegd om gezagvoerder of first officer (copiloot) te werken op alle soorten vliegtuigen.
Het grote voordeel van Dutch Aviation Partners: onze zeer scherpe tarieven. Die kunnen we bieden omdat we weinig overheadkosten hebben, omdat onze werkwijze enorm efficiënt is en omdat je bij ons kunt kiezen voor voordelige trainingslocaties. In het heldere overzicht van onze EASA-erkende PPL- en ATPL-opleidingen zie je precies wat je voor welk onderdeel betaalt.
Deze prijs is gebaseerd op vlieglessen vanaf de Belgische luchthavens Hoevenen of Antwerpen. Wil je liever je PPL-brevet in Nederland halen, dan kan dat uiteraard ook. Omdat vliegen in Nederland duurder is, betaal je dan wel een hoger bedrag. Kijk voor de meest recente tarieven op de prijzenpagina of bel ons voor een offerte op maat.
De genoemde prijzen gelden alleen voor vlieglessen vanaf de genoemde locaties. Wil je liever je ATPL-brevet in Nederland halen, dan kan dat ook. Omdat vliegen in Nederland duurder is, betaal je dan wel een hoger tarief. Kijk op de pagina prijzen voor een indicatie of bel ons voor een offerte op maat.
Meer informatie over de inhoud van de PPL-opleiding is te lezen op de pagina Opleiding PPL. Wil je meer weten over de inhoud van de ATPL-opleiding, kijk dan bij Pilotenopleidingen/ATPL.
Bij Dutch Aviation Partners houden we van duidelijkheid. Daarom vertellen we je ook welke kosten er níet bij de prijs zijn inbegrepen. Zowel bij de PPL-opleiding als bij de ATPL-opleiding moet je rekening houden met de volgende bijkomende uitgaven (wordt gecheckt met EFA):
Hoge trainingsstandaard
De laagste prijzen
Flexibel