Piloten opleidingen

Instrument rating Multi-Engine of Single-Engine (IR)

Tijdens je vliegopleiding leer je eerst te vliegen op zicht. Dat is natuurlijk prima, maar beperkt wel je mogelijkheden. Aan zichtvliegen, oftewel visual flight, heb je namelijk niets als er door bewolking of mist niks te zien is.

In dat geval komen je instrumenten van je board computer van pas. Daarmee kun je onder bijna alle omstandigheden vliegen, dus ook bij slecht weer. Om te mogen vliegen op basis van je instrumenten (dit noem je ook wel instrumentvliegen of blindvliegen), heb je een Instrument Rating nodig.

Instrument Rating: voor wie?

De Instrument Rating is misschien wel de belangrijkste kwalificatie die er is. Tenzij je van plan bent om de rest van je leven uitsluitend met stralend weer te gaan vliegen, is deze rating eigenlijk voor iedere piloot een must. IR geeft je niet alleen meer vrijheid om te vliegen wanneer je maar wilt, maar verhoogt ook je vliegcompetentie en daarmee je veiligheid. De IR is een verplicht onderdeel van de ATPL-opleiding. Daarnaast zijn er veel sport- en beroepsvliegers die deze rating halen als aanvulling op hun PPL- of CPL-brevet.

IR rating: de inhoud

Blindvliegen is pittig, omdat het een hele andere manier van vliegen betreft. Je moet vertrouwen op instrumenten in plaats van je eigen ogen. Daarnaast speelt de communicatie met verkeersleiders een belangrijke rol bij het blindvliegen. Tijdens de opleiding Instrument Rating leer je alles over het werken met de navigatiesystemen en de automatische piloot, maar ook over de aangepaste communicatie met de verkeerstoren.

De Instrument Rating vergt veel oefening en een goede begeleiding van de instructeur. In het begin train je uitsluitend op een simulator. Zo krijg je de basisvaardigheden van het blindvliegen snel onder de knie. Daarna wordt het aantal taken langzaam maar zeker opgevoerd, zodat je om leert gaan met de hoge werkdruk. Als laatste leer je hoe je tijdens het blindvliegen ook nog een noodsituatie herkent en oplost. Pas als je al deze technieken onder controle hebt, kun je oefenen in de lucht.

De IR rating is er in een aantal varianten. De Single Engine Instrument Rating geeft je de bevoegdheid om in een eenmotorig vliegtuig blind te vliegen. Met een Multi Engine Instrument Rating mag je blindvliegen in een meermotorig vliegtuig. Naast deze traditionele ratings zijn er sinds 2014 twee nieuwe mogelijkheden om de IR-bevoegdheden sneller op je naam te zetten: CBIR (Competency Based IR) en EIR (En-Route IR).

Goed om te weten

Alle Instrument Ratings zijn maar een jaar geldig. Je kunt deze ratings verlengen door een proficiency check (profcheck) bij een examinator af te leggen. Dat kun je al doen vanaf 3 maanden voordat je aantekening verloopt.

Single Engine Instrument Rating

De Single Engine Instrument Rating geeft je de mogelijkheid om in een eenmotorig vliegtuig te vliegen op basis van je instrumenten. De cursus omvat de volgende onderdelen:

  • Precision and non-precision instrument approaches;
  • Missed approach procedures;
  • Standard instrument departures;
  • Vliegen in airways;
  • Standard instrument arrivals en noodprocedures in Instrument Meteorological Conditions (IMC);
  • Holdings (VOR, NDB);
  • Intercepties (VOR, NDB);
  • Procedure turns;
  • DME arcs;
  • Circling approaches.

Je kunt deze onderdelen eventueel uitbreiden met de GNSS / GPS approach-module.

Het verloop van de cursus ziet er als volgt uit:

  • 35 uur instructie in de ALSIM DA-42 flight simulator met Garmin G1000 glass cockpit in Charleroi. Je kunt alle IR uren eventueel ook “real-time” trainen in Maastricht.
  • 15 uur instructie in de Cessna 172 (G1000) in Maastricht of in de Cirrus SR-20 (G1000, tegen een meerprijs) in Luik.
  • 15 uur briefings, met de benodigde documenten en manuals;
  • 2 tussentijdse progress tests (voortgangstesten);
  • 2 theorie-examens: één over de technische eigenschappen van je trainingstoestel, één over algemene IR knowhow.
  • 1 skill test.

Ingangseisen Single Engine IR

Om aan de praktijkopleiding IR te mogen deelnemen, moet je voldoen aan de volgende ingangseisen:

  • In het bezit van een PPL-brevet of een CPL-brevet (met nachtkwalificatie als je ook ’s nachts wil vliegen);
  • In het bezit van een Single Engine Piston (SEP) Rating of Multi Engine Piston (MEP) Rating;
  • 50 uur vliegervaring als PIC met crosscountrynavigatie in dezelfde klasse Single Engine Piston;
  • Geslaagd zijn voor het IR-theoriegedeelte (ATPL-opleiding of EASA PART-FCL Instrument Rating);
  • Geldig medisch certificaat EASA klasse 1.

Goed om te weten

Heb je nog geen IR-theoriecertificaat behaald, dan kun je dat bij Dutch Aviation Partners alsnog doen terwijl je praktijklessen volgt. Houd er echter rekening mee dat je pas een skill test mag afleggen als je geslaagd bent voor je theorie!

Kosten Single Engine IR

Bij Dutch Aviation Partners kun je voordelig je Single Engine Instrument Rating halen. Een overzicht van de kosten:

Luik
Single Engine Instrument Rating
  • €800Boeken, andere documenten, briefings, overheadkosten
  • €3.48335 uur vliegen in DA-40/42 FNPT II simulator
  • €3.185 Instructeur IFR simulator (35 uur)
  • €4.920 15 uur vliegen in Cessna 172 G1000 met instructeur
  • €275 Skill test à 1,5 uur (incl. vliegtuighuur)
  • €12.938 Subtotaal
  • €2.717 Btw 21%
  • €15.655 Totaal

Bij de totaalprijs zijn de kosten voor vliegtuigbrandstof en verplichte landingsgelden in Charleroi inbegrepen.

Multi Engine Instrument Rating

Met een Multi Engine Instrument Rating mag je blindvliegen in een meermotorig vliegtuig. De Multi Engine IR is eigenlijk een vervolg op de opleiding Single Engine Instrument Rating. Omdat je tijdens die cursus al de meeste basisvaardigheden van het instrumentvliegen hebt geleerd, is de Multi Engine IR-opleiding een stuk compacter. De inhoud van de cursus focust onder andere op de systemen die je gebruikt om het meermotorige vliegtuig te besturen, zoals de G1000 Glass Cockpit FADEC en EFIS.

Je kunt de opleiding Multi Engine Instrument Rating parttime of fulltime volgen. Kies je voor een fulltime tijdspad, dan duurt de cursus ongeveer 1 tot 2 weken (afhankelijk van de weerssituatie en je ingangsniveau).

Ingangseisen Multi Engine Instrument Rating

Wil je de opleiding Multi Engine Instrument Rating volgen, dan gelden de volgende ingangseisen:

  • In het bezit van een Multi Engine Piston Rating;
  • In het bezit van een Single Engine Instrument Rating;
  • Geldig medisch certificaat EASA klasse 1.

Combinatiecursus Multi Engine Instrument Rating (ME/IR) – Multi Engine Piston (MEP)

Om een ME/IR te halen, moet je in het bezit zijn van een Multi Engine Piston Rating (MEP). Heb je deze rating nog niet, dan kun je bij Dutch Aviation Partners de combinatiecursus Multi Engine Piston (MEP)/Multi Engine Instrument Rating (ME/IR) volgen. Je haalt dan beide ratings in één keer, en dat scheelt tijd en geld.

Deze cursus bestaat uit twee delen: eerst leer je in een meermotorig toestel vliegen onder Visual Flight Rules (VFR, vliegen op zicht). In het tweede deel komt vliegen onder Instrument Flight Rules (IFR, blindvliegen) aan de orde. De indeling van de cursus is als volgt:

  • VFR-deel: 6 uur instructie in de Diamond Twinstar DA42 (dubbelbesturing), waarvan 3,5 uur op één motor in asymmetrische condities en de rest als normale vlucht.
  • IFR-deel: 5 uur instructie in Diamond Twinstar DA42 (dubbelbesturing), zowel in asymmetrische vlucht als in normale vlucht.
  • 7 uur briefings over de basisprincipes van het vliegen in een meermotorig vliegtuig en over het lestoestel.
  • De cursus wordt afgesloten met een theorie-examen.

Kosten Multi Engine Instrument Rating/Multi Engine Piston

Bij Dutch Aviation Partners kun je de gecombineerde cursus Multi Engine Piston/Multi Engine IR volgen tegen een gunstige prijs. Een overzicht van de kosten:

Charleroi
Multi Engine Piston Rating / Multi Engine Instrument Rating
  • €560Overheadkosten en boeken
  • €4.87911 uur vliegtraining in Diamond DA42 Twinstar met instructeur
  • €544Skill test à 1,5 uur (incl. vliegtuighuur)
  • €275Briefings (5 uur)
  • €5.983Subtotaal
  • €1.256 Btw 21%
  • €7.239Totaal

Bij de totaalprijs zijn de kosten voor de vliegtuigbrandstof en de verplichte landingsgelden in Charleroi inbegrepen.

En-Route Instrument rating (EIR)

Om een Single Engine Instrument Rating te halen, ben je veel tijd kwijt aan het theoretische gedeelte. Tegenwoordig is er een verkorte opleiding mogelijk: de En-Route Instrument Rating (EIR). Met een EIR-bevoegdheid op zak mag je blindvliegen onder bepaalde voorwaarden: de start en landing moeten worden uitgevoerd onder Visual Flight Rules (zichtvliegen). De weersvoorspelling moet daarom VMC-condities beloven gedurende een uur voor en na de geplande vertrek- en aankomsttijd op locatie. De weerscondities mogen en-route wel lager dan VMC zijn. Tijdens het en-route gedeelte van de vlucht kun je op basis van je instrumenten (IFR) blindvliegen in luchtruimklasse A, B of C.

Het grote voordeel van EIR is dat je niet alle theoriekennis hoeft te hebben die komt kijken bij een reguliere Instrument Rating. Je studieballast wordt dus beduidend lager en ligt rond de 80 studie-uren, waarvan 8 klassikale examentrainingen. De volgende theorievakken komen aan bod:

Module 1
  • Meteorology (15 uur zelfstudie)
  • Air Law (9 uur zelfstudie)
  • IFR Communications (3 uur zelfstudie)
  • Human Performance (9 uur zelfstudie)
Module 2
  • Instrumentation (12 uur zelfstudie)
  • Radio Navigation (15 uur zelfstudie)
  • Flight Planning (9 uur zelfstudie)

De praktijklessen bestaan uit 15 uur vliegtraining voor een eenmotorig vliegtuig. Wil je EIR voor een multi engine-toestel halen, dan krijg je 16 uur vliegles (waarvan 4 uur in een meermotorig vliegtuig) plus een skill test (ook in een meermotorig vliegtuig).

Ingangseisen En-Route Instrument Rating

Om aan de EIR-cursus te mogen beginnen, moet je voldoen aan de volgende kwalificaties:

  • In het bezit van een PPL-brevet met minimaal 20 vlieguren (overland navigatie);
  • In het bezit van een nachtkwalificatie (night rating) als je ook ’s nachts EIR wilt vliegen;
  • In het bezit van het bijbehorende theoriecertificaat.

Kosten En-Route Instrument Rating

De kosten voor een EIR-cursus worden per persoon berekend. Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvende offerte.

Competency Based Instrument Rating (CBIR)

Net als de En-Route Instrument Rating is ook de Competency Based Instrument Rating een verkorte opleiding tot een IR-bevoegdheid. Met een CBIR heb je tot 200 ft decision height dezelfde bevoegdheden als met een traditionele IR. Je bent daarbij wel beperkt tot een non-HPA (high performance aircraft), tenzij je beschikt over een HPA-certificaat.

Bij het behalen van een CBIR wordt je beoordeeld op je vliegvaardigheid (vandaar het woord competency), niet op een vast doorlopen en omvangrijk studieschema. De CBIR is daarmee bijvoorbeeld zeer geschikt voor vliegers die een non-EASA (bijvoorbeeld FAA) IR aantekening hebben. Zij kunnen deze met veel minder studielast omzetten in een EASA CBIR.

De studieballast van de CBIR-opleiding is gelijk aan die van En-Route IR: zo’n 80 studie-uren, waarvan 8 klassikale examentrainingen. De theorievakken zijn:

Module 1
  • Meteorology (15 uur zelfstudie)
  • Air Law (9 uur zelfstudie)
  • IFR Communications (3 uur zelfstudie)
  • Human Performance (9 uur zelfstudie)
Module 2
  • Instrumentation (12 uur zelfstudie)
  • Radio Navigation (15 uur zelfstudie)
  • Flight Planning (9 uur zelfstudie)

De praktijklessen bestaan uit 35 uur vliegtraining voor een eenmotorig vliegtuig. Voor een multi engine-toestel zijn 45 trainingsuren nodig. Heb je al genoeg IR-vliegtijd in je logboek staan, dan wordt deze eis naar beneden bijgesteld tot een minimum van 10 uur vliegtraining. Je moet dan wel eerst een vliegtest doen om je vliegvaardigheid te bewijzen.

Ingangseisen Competency Based Instrument Rating

Om in aanmerking te komen voor de Competency Based Instrument Rating, moet je beschikken over:

Een geldig PPL-brevet of een geldig CPL-brevet.

Wil je meer informatie over de kosten voor een vliegbrevet?

Neem dan gerust even contact met ons op

Waarom Dutch Aviation Partner?

Hoge trainingsstandaard

  • Top kwaliteit lestoestellen
  • Gevestigd op IFR vliegvelden

De laagste prijzen

  • Slim besparen op de kosten
  • Vliegles in Nederland & België

Flexibel

  • Op elk moment starten
  • Opleiding modulair te volgen