Dutch Aviation
Partner
Piloten opleidingen
Meer informatie?
Vraag vrijblijvend meer informatie en stel je vragen.
CPL staat voor Commercial Airline Pilot, oftewel commercieel piloot. Met dit brevet op zak mag je bij een commercieel bedrijf vluchten uitvoeren tegen betaling
Je mag zowel op single engine- als op multi engine-vliegtuigen vliegen, mits je daar natuurlijk de bijbehorende type rating (een aantekening voor het vliegen in een bepaald type toestel) voor hebt gehaald. Op een single engine-vlucht mag je als gezagvoerder optreden. Op een multi engine-vlucht mag dat niet: je hoogst mogelijke functie is dan first officer.
Met een CPL-brevet kun je bijvoorbeeld als captain in de kleine luchtvaart gaan werken bij een rondvluchtbedrijf of een reclamesleepbedrijf. Andere mogelijkheden zijn bijvoorbeeld een functie als vlieginstructeur, parachutistenpiloot of zakenvluchtenpiloot. Wil je in de grote luchtvaart werken, dan kun je bij een internationale luchtvaartmaatschappij solliciteren, waarbij je er dus rekening mee moet houden dat je geen gezagvoerder kunt worden.
Het onderscheid tussen een CPL-brevet en een ATPL-brevet is qua opleiding niet zo heel groot. Sterker nog: je CPL-brevet haal je als onderdeel van de ATPL-opleiding. Je krijgt grotendeels dezelfde theorievakken, waarbij je voor het ATPL-gedeelte nog extra ratings en vlieguren haalt. Het grote verschil is echter wel dat je met een ATPL-brevet (na het behalen van de 1500 verplichte ervaringsuren) als gezagvoerder in een multi-engine vliegtuig en op een multi-crew vlucht mag gaan werken. Met alleen een CPL-brevet is dit niet mogelijk. Eigenlijk is het CPL-brevet dus een soort Frozen ATPL dat nooit ontdooid kan worden.
Een CPL-brevet wordt in de luchtvaartindustrie hoofdzakelijk gezien als onderdeel van de ATPL-opleiding. Tegenwoordig vragen de meeste airlines om een ATPL-brevet, ook als het om vacatures gaat waarvoor je met een CPL-brevet in principe voldoende gekwalificeerd bent. De banenkans voor mensen met alleen een CPL-brevet is door deze diploma-inflatie dus matig, en om die reden is het halen van alleen een CPL-brevet niet meer zo populair als vroeger. Er is nog maar een hele kleine groep die zich aanmeldt voor puur en alleen een CPL-opleiding.
Weet je zeker dat je aan een CPL-opleiding genoeg hebt, dan kun je deze opleiding volgen bij Dutch Aviation Partners. Er zijn wel een aantal eisen waaraan je moet voldoen als je aan de opleiding begint:
Voordat je het CPL-praktijkgedeelte mag afronden, moet je het theoriecertificaat behaald hebben. Je volgt hiervoor dertien van de veertien theoriemodules van de ATPL-opleiding (alle vakken behalve IFR communcation).
Het praktische gedeelte van de CPL-opleiding bestaat uit 25 vlieguren (15 uur als je al in het bezit bent van een Instrument Rating en nachtkwalificatie). Tijdens de opleiding worden je vliegvaardigheden tot in de puntjes verfijnd. De toelaatbare marges worden een stuk kleiner dan die je gewend was van de PPL-opleiding. Ook leer je vliegen in een complexer vliegtuig en word je getraind in het sneller en zekerder nemen van beslissingen. Je wordt dus eigenlijk omgeschoold van sportvlieger tot een professionele beroepsvlieger.
Het praktijkgedeelte wordt afgesloten met een skill test. Je kunt daarna je CPL-brevet uiteraard nog aanvullen met verschillende ratings.
Je CPL-brevet wordt overigens pas uitgereikt als je 200 uur aan vliegervaring hebt (inclusief trainingsuren). Ook moet je een navigatievlucht van 300 nautische mijlen hebben gemaakt met twee tussenlandingen.
Meer informatie over de inhoud van het theoriegedeelte vind je op de pagina Pilotenopleiding/ATPL
Een CPL-opleiding lijkt misschien een stuk voordeliger dan een ATPL-opleiding. In de praktijk valt dit echter tegen. De opleiding behelst minder praktische vakken en vlieguren dan de ATPL, waardoor je inderdaad minder geld kwijt bent. Daar staat tegenover dat je je basis CPL-brevet meestal zal willen aanvullen met ratings, zoals een IR (instrument rating, oftewel blindvliegen) of een multi engine rating (vliegen in een meermotorig vliegtuig). Deze cursussen kosten vaak evenveel geld als de CPL-opleiding zelf, waardoor de rekening alsnog aardig oploopt. Het bijkomende feit dat de banenkansen met alleen een CPL-brevet een stuk beperkter zijn, geeft voor veel mensen de doorslag om toch voor een ATPL-opleiding te kiezen.
Bij Dutch Aviation Partners volg je een CPL-opleiding voor een zeer voordelige prijs. Een overzicht van de kosten voor het praktijkgedeelte (gebaseerd op 15 vlieguren):
Het praktijkgedeelte van de CPL-opleiding kan in 1 tot 4 weken zijn afgerond, afhankelijk van je eigen schema, het niveau van je vliegvaardigheid en de weerssituatie. De duur van het theoriegedeelte hangt ook af van je eigen tijdsindeling. Studeer je fulltime, dan ben je uiteraard sneller klaar dan wanneer je parttime aan je opleiding werkt.
Wil je meer informatie over de kosten voor een vliegbrevet?
Neem dan gerust even contact met ons op
Hoge trainingsstandaard
De laagste prijzen
De arbeidsmarkt is veranderd