Piloten opleidingen

Frozen ATPL

De pilotenopleiding ATPL eindigt met het behalen van je frozen ATPL-brevet. ‘Frozen’, oftewel ‘bevroren’, wil zeggen dat je beschikt over alle theoriekennis en alle vliegvaardigheden onder de knie hebt, maar dat je nog niet genoeg uren hebt gevlogen.

Ervaring is namelijk de beste leerschool, en daarom eisen luchtvaartmaatschappijen een minimum aantal vlieguren voordat je daadwerkelijk als gezagvoerder plaatsneemt achter de stuurknuppel.

Om je ATPL-brevet te ontdooien, moet je 1500 vlieguren erop hebben zitten. Daar zitten nog wel enkele voorwaarden aan vast. Bij die 1500 uren zitten minstens:

  • 100 uren nachtvliegen als Pilot In Command of als copiloot;
  • 500 uren vliegen in een multi crew-toestel (transport- of passagiersvliegtuig);
  • 250 uur vliegen als Pilot In Command (waarvan 150 uur PIC under supervision, oftewel PICUS);
  • 200 uur crosscountry vliegen, waarvan 100 als Pilot In Command;
  • 75 uur instrumenttijd.

Omdat het financieel bijna niet te doen is om voor al die uren een vliegtuig te huren, kun je het beste proberen om ervaring op te doen ‘on the job’. Werken als piloot dus. Je kunt met een frozen ATPL gewoon solliciteren bij alle airlines, maar je komt dan niet in aanmerking voor een baan als gezagvoerder. Wel kun je bijvoorbeeld als first officer aan de slag. Andere mogelijkheden zijn bijvoorbeeld een functie als vlieginstructeur of werken als piloot bij een reclamesleepbedrijf of rondvluchtenmaatschappij. Alle uren die je vliegt als Pilot In Command tellen mee. Het is misschien niet de baan waar je op gehoopt had, maar het is tijdelijk en bovendien geeft het je de gelegenheid om aan ‘hour building’ te doen terwijl je geld verdient.

Skill test

Als je eenmaal genoeg vlieguren hebt opgebouwd, hoef je alleen nog maar een skill test (vaardigheidstest) te doen. Slaag je voor deze test, dan wordt je frozen ATPL-brevet omgezet in een actief ATPL-brevet. Vanaf dat moment mag je officieel vliegen als gezagvoerder en kun je dus ook op die functie solliciteren.

Goed om te weten:

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu (afdeling Inspectie Leefomgeving en Transport) heeft een informatieblad opgesteld over het loggen van vlieguren. Hierin lees je welke uren je precies mag noteren in je logboek.

Wil je meer informatie over de kosten voor een vliegbrevet?

Neem dan gerust even contact met ons op

Waarom Dutch Aviation?

Hoge trainingsstandaard

  • Top kwaliteit lestoestellen
  • Gevestigd op IFR vliegvelden

De laagste prijzen

  • Slim besparen op de kosten
  • Vliegles in Nederland & België

Flexibel

  • Op elk moment starten
  • Opleiding modulair te volgen