Piloten opleidingen

Airline Transport Pilot License (ATPL)

Met een ATPL-brevet kun je aan de slag als verkeersvlieger. Je bent dan bevoegd om gezagvoerder of first officer (copiloot) te werken op alle soorten vliegtuigen.

Een hoger diploma kun je als verkeersvlieger niet halen. De opleiding ATPL is intensief en bestaat uit de volgende onderdelen:



Elk onderdeel van de ATPL-opleiding worden afgesloten met een apart examen.

Goed om te weten

Zoals je ziet, zijn het PPL-brevet en het CPL-brevet onderdeel van de opleiding. Je hoeft dus niet eerst je PPL of CPL via een aparte opleiding te halen. Heb je dat al wel gedaan en is je brevet nog geldig, dan krijg je vrijstelling voor die onderdelen.

ATPL theorie

Als gezagvoerder van bijvoorbeeld een grote Boeing is het jouw verantwoordelijkheid om je passagiers en mede-bemanningsleden veilig en zo efficiënt mogelijk te vervoeren. Je moet daarvoor beschikken over veel kennis. Zo word je geacht te weten hoe de luchtvaartwetgeving is geregeld, moet je verstand hebben van vliegtuigtechniek, het weer min of meer kunnen voorspellen én goed kunnen samenwerken met andere bemanningsleden. Het theoriegedeelte van de ATPL-opleiding is dan ook pittig.

De theoriecursus is opgedeeld in veertien verschillende vakken. Je kunt voor alle vakken tegelijk examen doen, maar de meeste studenten kiezen ervoor om ze te verdelen over twee blokken van elk 7 vakken:

Blok A
  • General Navigation;
  • Flight planning and monitoring
  • Human performance and limitations
  • Performance
  • Principles of flight
  • Mass and balance
  • Radio Navigation
Blok B
  • Operational Procedures;
  • VFR/IFR communications
  • Aircraft general knowledge
  • Aviation Law
  • Performance
  • Meteorology
  • Instruments
Eén examenblok duurt twee dagen. Je doet bij voorkeur examen in Brussel bij de Belgian Civil Aviation Administration.

Theorie leren

Bij de ATPL-opleiding van Dutch Aviation Partners leer je de theorievakken grotendeels door middel van distance learning. Dat betekent dat je de lesstof thuis leest en leert. Je maakt daarbij gebruik van de virtual classroom van Scandinavian Airline Academy en het lespakket van Oxford Aviation, wat onder andere bestaat uit E-boeken, video’s en dvd’s met oefenexamens. Ook krijg je toegang tot de Bristol Ground School Exam Question Bank, een database waarin je alle eerder gemaakte en geheel uitgewerkte examens kunt bekijken.

Naast distance learning, zijn er ook klassikale theorielessen, ook wel bekend als ‘ground school’. Deze lessen worden eenmaal per week ’s avonds gegeven in Meer, vlak bij Breda. De lesavonden zijn een prettige afwisseling met je thuisstudie en een goede gelegenheid om lastige materie nog eens goed ‘live’ uitgelegd te krijgen. Daarnaast maak je tijdens deze bijeenkomsten kennis met je medestudenten. Een uitstekend moment om ervaringen uit te wisselen en te horen waar anderen tegenaan lopen. Een populair onderdeel van de klassikale lessen, is de optionele Brush-up Course. Deze cursus vindt plaats vlak voor je theorie-examen. Je krijgt van ons een database met de allermoeilijkste examenvragen toegestuurd. Tijdens de Brush-up Course wordt dit ‘horror-examen’ behandeld en leggen we alle lastige vragen nog eens goed uit. Zo ben je optimaal voorbereid op je echte examen.

Het voordeel van het distance learning-systeem in combinatie met de klassikale lesavonden: je kunt je eigen tempo aanhouden en leren op momenten die jou het beste uitkomen. Ook ben je niet gebonden aan één locatie (het lespakket is ook verkrijgbaar voor je iPad of E-reader). Bovendien worden bij de zelfstudie al je vragen online beantwoord door een instructeur, waarvoor in een klassikale omgeving natuurlijk niet altijd tijd is. Heb je behoefte aan nog meer begeleiding? Dan kun je tegen een meerprijs gebruik maken van onze individuele homework support service.

De combinatie van zelfstudie en klassikale lessen bevalt de meeste studenten prima. En omdat het aantal klassikale lesuren dankzij de distance learning-aanpak minimaal is, scheelt het ook nog eens een heleboel geld. In plaats van 650 uren in een klaslokaal, zit je er nu nog maar 65 uur. Dat bespaart ons de huur van het leslokaal en het salaris van een fulltime docent. Die korting kunnen we dus meteen aan jou doorberekenen. Overigens scheelt het jou ook de nodige reiskosten, plus de uren die je eventueel vrij had moeten nemen om bij de lessen aanwezig te zijn. Zo krijg je een volwaardige en kwalitatief zeer goede ATPL theorie-opleiding voor een aantrekkelijke prijs.

ATPL praktijk

De praktijklessen van de ATPL-opleiding kun je volgen op diverse locaties in Nederland en België. Daarbij moet wel gezegd worden dat het trainen vanaf Belgische vliegvelden onze voorkeur heeft. Dat heeft een aantal redenen:

– Belgische vliegvelden zijn goedkoper. Dat komt omdat er minder belasting wordt geheven over vlieglessen dan in Nederland. Bovendien zijn de landingsgelden in Charleroi en Luik al afgekocht en verrekend in de prijs, terwijl je voor Nederlandse vliegvelden nog vijf tot tientallen euro’s per landing apart moet afrekenen. Ook de brandstof is in België goedkoper. Al met al scheelt dit aanzienlijk in de prijs.

– Op Belgische vliegvelden zijn betere trainingsmogelijkheden. In Nederland is nachtvliegen niet toegestaan. Wil je die manoeuvre oefenen, dan moet je dus uitwijken naar het buitenland, wat extra kosten met zich meebrengt. In België mag je wel nachtvliegen. Bovendien zijn de mogelijkheden voor blindvliegen (Instrument Flight Rules) uitgebreider dan in Nederland. Dat komt omdat vliegscholen bij onze Zuiderburen nog wel vanaf een internationaal IFR-vliegveld mogen vliegen.

– Tot slot is ook het Belgische heuvelachtige landschap een pluspunt. Met de Ardennen om de hoek kun je in België veel ervaring opdoen met kleine en korte grasbanen, vliegen met laaghangende bewolking en weinig visuele herkenningspunten, en vliegen in bergachtig gebied. Probeer dat maar eens te vinden in ons platte polderlandschap! Ook kun je in België het ongecontroleerd vliegen aan de kust prima afwisselen met het vliegen in het streng gecontroleerde luchtruim rond Brussel of Antwerpen.

Goed om te weten:

De meeste buitenlandse trainingslocaties van Dutch Aviation Partners liggen net over de grens. Je bent (afhankelijk van je woonplaats) daardoor niet veel meer tijd kwijt dan wanneer je bijvoorbeeld naar een vliegveld in Groningen zou moeten reizen. Je kunt praktijklessen krijgen op de volgende locaties:

  • Eindhoven;
  • Rotterdam;
  • Luik;
  • Hoevenen;
  • Antwerpen;

Kies je ervoor om te blijven overnachten, dan kun je gebruik maken van een hotel met een speciaal kortingstarief (inclusief ontbijt, driegangendiner en een kamer met wifi en tv). Vraag naar de mogelijkheden!

Vliegsimulatoren

Een vast onderdeel van de praktijklessen is het trainen in een simulator. We hebben de beschikking over maar liefst 5 super-de-luxe vliegsimulatoren:


  • B737-200 (EASA-FSTDA Level SC)
  • B747-200 (EASA-FSTDA Level CG)
  • ALSIM EASA GENERIC SEP/MEP SIM (FNPT II)
  • PFS FAA G1000 SIM (FAR-ATD)
  • Microsoft Flightsim (FSX) unit (niet gekeurd)

Deze machines worden ingezet bij verschillende praktijkonderdelen, waaronder



Ook als je later een proficiency check of brevetverlenging moet halen, kun je gebruik maken van deze simulatoren. Het grote voordeel van vliegen in een simulator: de prijs. Een vliegles in een simulator is voordeliger dan een vliegles in een huurkist. Bovendien zijn de simulatoren technisch zo goed dat je vliegervaring levensecht voelt.

Goed om te weten:

Onze simulatoren staan in Charleroi. Binnenkort kunnen we deze service ook in Antwerpen aanbieden. Houd onze site in de gaten!

Interesse gewekt of gewoon meer informatie?

Neem dan gerust even contact met ons op

Frozen ATPL

Als je klaar bent met je opleiding beschik je over een zogenaamd ‘Frozen ATPL-brevet’. De term frozen (bevroren) houdt in dat je de theorie en praktijk volledig beheerst, maar dat je nog niet genoeg vliegervaring hebt. Voor een volledig ATPL-brevet moet je 1500 uur gevlogen hebben. Aan dit urencriterium worden ook nog diverse eisen gesteld. Zo moet je bijvoorbeeld minimaal 100 uren in de nacht en 500 uren in een multi crew-toestel hebben gevlogen. Heb je hieraan voldaan, dan doe je nog een skill test. Rol je hier goed doorheen, dan krijg je een volwaardig ATPL-brevet uitgereikt.

Met een frozen ATPL-brevet kun je gewoon solliciteren bij alle airlines. Je kunt alleen nog niet aan de slag als gezagvoerder. Wel is het mogelijk om bijvoorbeeld als first officer te gaan werken. De vlieguren die je tijdens je werk maakt, tellen mee. Heb je de 1500 vlieguren erop zitten en slaag je voor je skill test, dan kun je vanaf dat moment doorstromen naar de functie van gezagvoerder.

Hoe lang doe je over ATPL?

Een ATPL-opleiding is intensief. De meeste mensen doen over hun theorie alleen al 6 tot 12 maanden, afhankelijk van het aantal uren dat ze per week kunnen studeren. Daar moet je dan ook nog het aantal uren voor de vlieglessen en het behalen van de ratings bij optellen. Reken voor de hele ATPL-opleiding op zo’n 24 maanden als je fulltime gaat studeren. Ga je voor een parttime traject, dan ben je langer bezig: zo’n 36 maanden.

Bij Dutch Aviation Partners werken we met een flexibel, modulair lesprogramma. Dat wil zeggen dat je zelf bepaalt wanneer je les neemt. Je kunt de opleiding dus in je eigen tempo volgen.

Selectieprocedure ATPL

Voor de ATPL-opleiding heb je een goed stel hersens nodig. Bovendien moet je ook lichamelijk en geestelijk geschikt zijn om te vliegen én moet je de motivatie kunnen opbrengen om deze pittige opleiding te volgen. Omdat we zeker willen weten dat jij het ATPL-brevet kunt halen, hebben we een selectieprocedure ingesteld. Deze bestaat uit de volgende onderdelen:


  • Kennismakingsgesprek;
  • IQ-test, psychologische test en persoonlijkheidstest;
  • 3 proefvlieglessen (‘vliegende start’-pakket);
  • Vliegmedische keuring (EASA klasse 1);

Tijdens deze stappen leren we jou beter kennen en word je op een aantal vlakken getest zodat we kunnen inschatten of je geschikt bent om verkeersvlieger te worden.

De vliegmedische keuring is verplicht voor iedereen die beroepsvlieger wil worden. De keuring wordt uitgevoerd door een onafhankelijk keuringsinstituut. Tijdens de keuring worden onder andere je ogen, hart en gehoor getest, je medische voorgeschiedenis bekeken en onderzoeken ze je bloed en urine.

De proefvlieglessen zijn bedoeld om te kijken of vliegen echt helemaal jouw ding is en of je een beetje feeling hebt met de gang van zaken in de cockpit. Voor jou is dit een goede manier om beter met ons kennis te maken en om te bepalen of je hier echt mee door wilt gaan.

Overigens kom je alleen in aanmerking voor een ATPL-opleiding als je minimaal een havo/mbo4-diploma hebt (of een buitenlands equivalent) met wiskunde, natuurkunde en Engels in je vakkenpakket.

Wat betreft de leeftijdseisen: je moet minimaal 18 en mag niet ouder dan 35 jaar zijn als je begint met de opleiding. Wil je wel een ATPL-opleiding doen, maar is het niet je ambitie om gezagvoerder te worden, dan mag je ook ouder dan 35 jaar zijn.

Zijn alle gesprekken en tests achter de rug en ben je daar glansrijk doorheen gerold? En ben je ook nog eens enthousiast na de proefvlieglessen? Dan kun je bij ons direct beginnen aan de opleiding. Er is geen wachtlijst!

Goed om te weten:

Meer inhoudelijke informatie over de toelatingsprocedure vindt je op de pagina ‘Piloot worden/toelatingseisen piloot’.

Wat kost een ATPL-opleiding?

Een vliegopleiding kost een hoop geld. Veel Nederlandse vliegscholen vragen voor een ATPL-opleiding zo’n 110.000 tot 150.000 euro. Bij Dutch Aviation Partners vinden we dit een onacceptabel hoog bedrag. Daarom hebben wij alles op alles gezet om de kosten zo laag mogelijk te houden. We hebben er onder andere voor gekozen om onze lesvliegtuigen te huren in plaats van te kopen. Zo besparen we een hoop aanschaf- en onderhoudskosten en hoeven we ook geen geld uit te geven als de vliegtuigen ongebruikt aan de grond staan. Andere slimme keuzes die ons uitgavenpatroon laag houden:

  • Vliegen vanuit het veel goedkopere, maar dichtbij gelegen België;
  • Leren door middel van ‘distance learning’ in plaats van relatief dure klassikale theorielessen;
  • Zo weinig mogelijk overheadkosten maken.

Het resultaat mag er zijn: in plaats van ruim een ton betaal je bij Dutch Aviation Partners slechts 60.773,- euro voor een ATPL-opleiding.

Hoevenen/Antwerpen
Airline Transport Pilot License
  • €10.580Private Pilot Licence, inclusief theorie, praktijklessen en examen
  • €2.337Toegang tot distance learning-systeem voor ATPL theoriecursussen
  • €142Toegang tot Bristol Ground School Exam Question Bank (6 maanden)
  • €12.938Instrument Rating (IR, single engine), inclusief theorie, praktijklessen en examen. Locatie: Luik
  • €1.338Night Qualification, inclusief theorie, briefings, simulator en praktijk. Locatie: Hoevenen/Antwerpen
  • €11.97085 vlieguren als Pilot In Command (PIC hour building, solovluchten)
  • €5.170Commercial Pilot License, inclusief theorie, praktijklessen en examen. Locatie: Charleroi
  • €5.983Multi-Engine, VFR+IFR rating, inclusief theorie, praktijklessen en examen. Locatie: Charleroi
  • €52.917Subtotaal
  • €11.112Btw 21%
  • €64.029Totaal

Deze prijs geldt alleen voor vlieglessen vanaf de genoemde Belgische locaties. Wil je liever je ATPL-brevet in Nederland halen, dan kan dat ook. Omdat vliegen in Nederland duurder is, betaal je dan wel een hoger tarief. Kijk op de pagina prijzen voor een indicatie of bel ons voor een offerte op maat.

Ons zuinige beleid betekent overigens niet dat we inboeten op kwaliteit! Je krijgt bij ons dezelfde lessen als bij andere door EASA goedgekeurde vliegscholen. De vliegtuigen waarvan we gebruik maken zijn voorzien van de nieuwste technische snufjes en voldoen aan alle eisen. Bovendien werken wij uitsluitend met zeer ervaren en gepassioneerde instructeurs die jou opleiden tot een volwaardige en gekwalificeerde piloot.

ATPL gespreid betalen

Bij Dutch Aviation Partners hoef je de ATPL-opleiding overigens niet vooraf in zijn geheel te betalen. Wij hanteren het pay-as-you-go-principe, waarbij je de vlieglessen per keer afrekent. Dat betekent dat je je ATPL-opleiding gespreid kunt betalen. En omdat je niet gebonden bent aan een vast lesschema, kun je tussentijds gerust even een poosje wat minder intensief vliegen totdat je budget weer is aangevuld. Zo word je niet gedwongen om vooraf een enorme lening aan te gaan, wat je weer een heleboel rente scheelt.

Wil je meer weten over de kosten voor een ATPL-opleiding, kijk dan op de pagina ‘Vliegles/kosten vliegbrevet’.

Waarom Dutch Aviation Partner?

Hoge trainingsstandaard

  • Top kwaliteit lestoestellen
  • Gevestigd op IFR vliegvelden

De laagste prijzen

  • Slim besparen op de kosten
  • Vliegles in Nederland & België

Flexibel

  • Op elk moment starten
  • Opleiding modulair te volgen