Piloot worden?

Toelatingseisen Piloot

Een pilotenopleiding is een intensief traject waar een hoop doorzettingsvermogen bij komt kijken. Wil je verkeersvlieger worden, dan moet je bovendien veel technische en theoretische kennis opdoen.

Daarom heeft Dutch Aviation Partner voor de ATPL-opleiding bepaalde toelatingseisen gesteld. Die eisen gelden niet alleen voor je vooropleiding, maar zeker ook voor je aanleg om te vliegen, je motivatie en je persoonlijke eigenschappen.

Algemene toelatingseisen

Wil je je PPL-brevet halen, dan kun je bij Dutch Aviation Partner terecht als je 17 jaar of ouder bent. Voor een CPL- of ATPL-opleiding geldt een minimumleeftijd van 18 jaar. Iedereen die zelf wil gaan vliegen, moet een medische keuring ondergaan. Voor het PPL-brevet is een EASA klasse 2-keuring voldoende. Wil je beroepsvlieger worden (CPL-brevet of ATPL-brevet), dan is een EASA klasse 1-keuring verplicht. De keuring wordt uitgevoerd door een onafhankelijk medisch centrum.

Ingangseisen PPL-opleiding

Voor een PPL-opleiding heb je in principe geen minimum vooropleiding nodig. Na een intakegesprek en de medische test kun je bij ons direct beginnen aan je vliegopleiding. Houd er echter wel rekening mee dat de opleiding niet alleen bestaat uit vlieglessen. Je zult ook veel droge theoriestof moeten leren. Het is dus wel handig als je beschikt over goede basisvaardigheden. Omdat Engels de voertaal in de luchtvaartwereld is en je een verplichte Engelse taalvaardigheidstest moet afleggen, is het fijn als je die taal redelijk beheerst.

Ingangseisen ATPL-opleiding

Voor een ATPL-opleiding heb je minimaal een havo- of MBO 4-diploma nodig (of een buitenlands equivalent daarvan) met wiskunde, natuurkunde en Engels in je vakkenpakket. Houd ook rekening met je leeftijd: in principe mag je bij ons tot op elke leeftijd een ATPL-opleiding volgen. Het is alleen wel zo dat airlines geen gezagvoerders aannemen die na hun 35e begonnen zijn aan de opleiding. Overigens geldt dit niet voor bedrijven die privéjets met piloot verhuren, het gaat hierbij echt alleen om de functie van piloot bij grote luchtvaartmaatschappijen die lijnvluchten uitvoeren.

Ga je een CPL- of ATPL-opleiding doen, dan willen we zeker weten dat je over de juiste kwaliteiten beschikt om beroepsvlieger te worden. We werken daarom met een selectie- en aannameprocedure. Dit traject is onderverdeeld in vier stappen:

  • Persoonlijk gesprek, waarin we meer te weten komen over je achtergrond, je schoolresultaten en je motivatie. Verder kijken we naar mogelijke punten die een belemmering zouden kunnen vormen voor je vliegcarrière. Denk daarbij aan zaken als een medische of juridische voorgeschiedenis.
  • IQ- en persoonlijkheidstest, waarbij we kijken naar je intelligentie, ruimtelijk inzicht en geheugen. We testen ook je kennis van de Engelse taal, maar letten ook op persoonlijke eigenschappen. Ben je een doorzetter? Werk je nauwkeurig? Kun je goed samenwerken, maar ben je ook niet bang om de leiding te nemen? En hoe stressbestendig ben je eigenlijk? Dit zijn allemaal belangrijke factoren die mede bepalen of het beroep piloot bij jou past.
  • Vliegmedische keuring klasse 1. Voordat je met een opleiding tot beroepsvlieger begint, willen we zeker weten dat je fysiek geschikt bent om te vliegen. Tijdens de keuring worden onder andere je hart, longen, ogen en oren getest. Ook is er een bloed- en urineonderzoek en kijken ze naar je medische voorgeschiedenis en je eventuele medicijngebruik. Deze keuring wordt uitgevoerd door een externe keuringsdienst.
  • Proefles vliegen. Tot slot nemen we je een paar keer mee de lucht in. Gewoon om eens te kijken of de opleiding nou echt iets voor je is en of je een beetje aanleg hebt om te vliegen.

Heb je al deze stappen met succes doorlopen en zijn alle partijen enthousiast, dan kun je direct beginnen met je opleiding!

Ingangseisen CPL-opleiding

Wil je alleen een CPL-opleiding gaan volgen, dan geldt de bovenstaande selectie- en aannameprocedure ook voor jou. Daarnaast zijn er nog enkele aanvullende eisen:

  • Een geldig PPL-brevet (voor een CPL-opleiding);
  • Vliegmedische keuring klasse 1;
  • Minimum leeftijd 18 jaar;
  • Minimaal 150 vlieguren als Pilot in Command, waarvan minimaal 20 uur crosscountry navigatie.

Wil je meer informatie?

Neem dan gerust even contact met ons op

Waarom Dutch Aviation Partner?

Hoge trainingsstandaard

  • Top kwaliteit lestoestellen
  • Gevestigd op IFR vliegvelden

De laagste prijzen

  • Slim besparen op de kosten
  • Vliegles in Nederland & België

Flexibel

  • Op elk moment starten
  • Opleiding modulair te volgen