Piloot worden?

Salaris Piloot

Als piloot verdien je goud geld. Althans, dat denken veel mensen. In de praktijk valt dat behoorlijk tegen. Er worden verschillende bedragen genoemd als het gaat om een pilotensalaris.

De site loonwijzer.nl beweert bijvoorbeeld dat een gezagvoerder of copiloot ongeveer 4000 euro bruto per maand verdient. Dat bedrag is echter een gemiddelde dat flink af kan wijken van de realiteit.

Hoeveel verdient een piloot?

Wat je uiteindelijk gaat verdienen als piloot hangt af van een aantal factoren, zoals:

  • De luchtvaartmaatschappij waarvoor je werkt. Bij grote namen als KLM, Martinair en Lufthansa verdien je over het algemeen goed. De low-budget airlines als RyanAir en Easyjet hebben niet alleen de prijs van een ticket, maar ook het gemiddelde pilotensalaris aanzienlijk naar beneden bijgesteld. Bij luchtvaartmaatschappijen buiten Europa (zoals Air Asia) zijn de verdiensten voor een piloot vaak nog lager en vaak zelfs ronduit slecht.
  • Het type vliegtuig waarin je vliegt. Over het algemeen geldt: hoe meer verantwoordelijkheid, hoe hoger je salaris. Vliegen in een enorme airbus levert je dus meer salaris op dan wanneer je een bescheiden jet bestuurt;
  • Het aantal uren dat je maakt. Als je geluk hebt, krijg je een contract voor een fulltime baan in de cockpit. Er zijn echter veel piloten die het met (tijdelijke) contracten voor een paar vlieguren per maand moeten doen. Ook goed om je te realiseren: in de zomer wordt er meer gevlogen dan in de winter. Het kan dus voorkomen dat je in de zomermaanden meer verdient dan in de wintermaanden.
  • Eventuele compensatie. Vlieg je naar verre bestemmingen en moet je daar blijven overnachten, dan krijg je daar vaak compensatie voor. Deze bedragen kunnen een mooie aanvulling zijn op je salaris.

Secundaire arbeidsvoorwaarden

Het salaris van een piloot mag dan in het gunstigste geval vrij hoog lijken, dat wil natuurlijk niet zeggen dat je dat geld zonder enige moeite binnenharkt. Ook bij de luchtvaartmaatschappijen worden de secundaire arbeidsvoorwaarden steeds minder gunstig. Je maakt lange uren, de werkdruk is hoog en een pensioenregeling is niet overal vanzelfsprekend. Ook komen er regelmatig geluiden van ontevreden werknemers bij low-budget airlines. Zij klagen bijvoorbeeld over dat ze niet worden uitbetaald bij ziekte, of dat ze te weinig tijd hebben om uit te rusten tussen hun diensten door. Juist omdat de arbeidsmarkt voor piloten zo onder druk staat, is de verleiding groot om dan toch maar te kiezen voor deze werkgevers.

Besteedbaar inkomen

Het bedrag dat je als piloot verdient, is niet altijd het bedrag dat je ook klakkeloos kunt uitgeven. Heb je een lening afgesloten voor je studie, dan zul je deze moeten terugbetalen. Hierdoor gaat er jarenlang een (flink) deel van je maandelijkse inkomen af. Van wat je overhoudt, moet je dan ook nog eens je vaste lasten betalen. Houd er ook rekening mee dat je voortdurend geld moet blijven investeren om je brevet en ratings geldig te houden. Het kan dus zomaar gebeuren dat je van je pilotensalaris maar net kunt rondkomen.

Wil je meer informatie?

Neem dan gerust even contact met ons op

Waarom Dutch Aviation Partner?

Hoge trainingsstandaard

  • Top kwaliteit lestoestellen
  • Gevestigd op IFR vliegvelden

De laagste prijzen

  • Slim besparen op de kosten
  • Vliegles in Nederland & België

Flexibel

  • Op elk moment starten
  • Opleiding modulair te volgen