Piloot worden?

Opleidingskosten

Een pilotenopleiding kost veel geld. Hoe het prijskaartje er precies uitziet, hangt af van diverse factoren.


  • Het soort brevet dat je wilt halen.
    Voor een ATPL-brevet moet je veel vlieguren maken, waardoor er meer kosten zijn dan bij bijvoorbeeld een PPL-opleiding.
  • Fulltime of parttime
    Kies je voor een geïntegreerde, fulltime opleiding, dan ben je over het algemeen veel meer geld kwijt omdat je naast de studiekosten ook te maken krijgt met kosten voor huisvesting. Een modulaire opleiding waarbij je voor het theoriegedeelte ook nog eens gebruik kunt maken van distance learning (thuisstudie) is vele malen goedkoper.
  • De locatie van de opleiding.
    Nederlandse vliegvelden zijn duur, en ook de prijzen voor brandstof en theorie-examens zijn hier relatief hoog. Haal je je vliegbrevet in België, dan ben je een stuk goedkoper uit.
  • De vliegschool die je kiest.
    Hoewel alle vliegopleidingen moeten voldoen aan dezelfde EASA kwaliteitsnormen, en de opleidingen dus feitelijk niet zo heel veel van elkaar verschillen, variëren de prijzen behoorlijk. Zo zijn opleiders met grote namen (KLM, MartinAir) vaak duurder terwijl een minder bekende vliegschool misschien dezelfde inhoud en kwaliteit biedt. Argumenten als ‘wij zijn preferred supplier’ zijn tegenwoordig helaas niet veel meer waard: ook bij veel grote luchtvaartmaatschappijen geldt tegenwoordig een vacaturestop, waardoor ze dus ook geen studenten van hun eigen vliegopleiding meer aannemen.

Kosten PPL-opleiding

Dutch Aviation Partners staat bekend om zijn kwalitatief goede, maar tegelijkertijd zeer voordelige PPL-opleiding. Dat komt omdat wij op een kostenbesparende manier werken, terwijl we investeren in ervaren instructeurs en eersteklas lesmateriaal. Een overzicht van de kosten voor onze PPL-opleiding:

Hoevenen/Antwerpen
Private Pilot License (PPL)
  • €920Klassikale theorielessen
  • €1.524Overhead- en administratiekosten
  • €5.108Vlieglessen met instructeur (25 uur)
  • €2.817Vlieglessen solovlucht (20 uur)
  • €211Skill test (vlucht van 1,5 uur)
  • €10.580Subtotaal
  • €2.222Btw 21%
  • €12.802Totaal

Deze prijs is gebaseerd op een opleiding waarbij je vliegles krijgt in België. Wil je de lessen in Nederland volgen, dan betaal je meer. Vraag gerust een vrijblijvende offerte aan!

Kosten CPL-opleiding

Hoewel er eigenlijk nauwelijks meer vraag is naar de CPL-opleiding, kun je deze bij Dutch Aviation Partners toch gewoon volgen. Een overzicht van de kosten:

Charleroi
Commercial Pilot License (CPL)
  • €800Boeken, ander lesmateriaal, briefings en overheadkosten:
  • €2.367 10 uur vliegen in een DA-40 met instructeur
  • €1.634 5 uur vliegen in een Cessna 182RG met instructeur
  • €369 Skill test (vlucht van 1,5 uur)
  • €5.170 Subtotaal
  • €1.086Btw 21%
  • €6.255Totaal

Deze prijs is gebaseerd op een opleiding waarbij je vliegles krijgt in België. Je kunt je CPL-brevet ook in Nederland halen, maar dan zijn de kosten hoger. Vraag ons gerust om een indicatie.

Kosten ATPL-opleiding

Ben je op zoek naar een voordelige ATPL-opleiding, dan hebben we goed nieuws: bij Dutch Aviation Partners haal je je ATPL-brevet al voor minder dan 65.000 euro.

Een overzicht van de kosten:

Hoevenen/Antwerpen
Airline Transport Pilot License (ATPL)
  • €10.580Private Pilot Licence, inclusief theorie, praktijklessen en examen
  • €2.337Toegang tot distance learning-systeem voor ATPL theoriecursussen
  • €142Toegang tot Bristol Ground School Exam Question Bank (6 maanden)
  • €12.938Instrument Rating (IR, single engine), inclusief theorie, praktijklessen en examen. Locatie: Luik
  • €1.338Night Qualification, inclusief theorie, briefings, simulator en praktijk. Locatie: Hoevenen/Antwerpen
  • €11.97085 vlieguren als Pilot In Command (PIC hour building, solovluchten)
  • €5.170Commercial Pilot License, inclusief theorie, praktijklessen en examen. Locatie: Charleroi
  • €5.983Multi-Engine, VFR+IFR rating, inclusief theorie, praktijklessen en examen. Locatie: Charleroi
  • €5.459Multi Crew Coordination Course (FNPT II simulator)
  • €52.917Subtotaal
  • €11.112Btw 21%
  • €64.029Totaal

Deze prijs is gebaseerd op leslocaties in België. Uiteraard is het ook mogelijk om vliegles in Nederland te krijgen. Omdat vliegen in Nederland duurder is, gaat de opleiding dan wel meer kosten. Vraag ons gerust om een offerte of prijsindicatie.

Extra kosten

Dutch Aviation Partners heeft de lespakketten voor de vliegopleidingen zo compleet mogelijk samengesteld. Toch zijn er een aantal aanvullende kosten waar je rekening mee moet houden:


  • ATPL selectie- en aannameprocedure (bestaande uit intakegesprek, IQ- en persoonlijkheidstesten, vliegmedische keuring, 3 proefvlieglessen). De prijs voor deze intake bedraagt 1608 euro (inclusief btw).
  • Vliegmedische keuring (PPL).
  • Pilot supplies (denk aan logboek, headset, gradenboog, etc.).
  • Extra vlieguren die je eventueel nodig hebt om te oefenen. De prijs hangt af van het toestel dat je daarvoor wilt huren.
  • Examengeld voor het afleggen van de theorie-examens. In België kosten deze ongeveer 10 euro per stuk, in Nederland bij het CBR ruim 148 euro per stuk.
  • Landingsgelden op Nederlandse en sommige Belgische vliegvelden. Voor de vliegvelden in Antwerpen en Charleroi zijn de landingsgelden al afgekocht. Reken op ongeveer 5 tot 10 euro gemiddeld per landing op overige Belgische luchthavens, in Nederland kan de prijs oplopen tot tientallen euro’s per landing.
  • Eventuele reis- en verblijfskosten voor de vlieginstructeur bij vluchten naar het buitenland.
  • Homework support service (huiswerkbegeleiding, vrijblijvende optie).
  • Brush up course theorie (voorbereiding op examen, vrijblijvende optie).

Heb je nog vragen over de aanvullende kosten, neem dan gerust even contact met ons op. Wij leggen je graag uit hoe het precies zit.

Vliegopleidingen vergelijken: waarop letten?

Wil je niet de hoofdprijs betalen voor je vliegopleiding, dan is het zaak om eerst eens goed te kijken wat er allemaal te koop is. Vliegopleidingen vergelijken is een tijdrovend klusje, maar kan je uiteindelijk veel geld besparen. Houd daarbij in gedachten dat duurder echt niet altijd beter is. Wel is het belangrijk dat je een paar punten in de gaten houdt:


  • EASA/FAA-opleiding. Kies voor een vliegschool die door EASA is goedgekeurd. De EASA (European Aviation Safety Agency, oftewel Europees agentschap voor de veiligheid in de luchtvaart) is de instantie die de kwaliteit van de vliegopleidingen in Europa controleert. Je brevet is alleen geldig als je deze bij een vliegschool haalt die op de lijst van EASA staat. Ga je je brevet in Amerika halen, dan kies je voor vliegschool die door de FAA is goedgekeurd. De FAA (Federal Aviation Administration) is de Amerikaanse equivalent van EASA.
    Let op: als je een Amerikaans brevet plus ratings hebt, zijn deze niet volledig geldig in Europa. Je mag dan bijvoorbeeld geen vliegtuig met een Europees registratienummer huren, of je mag niet naar andere landen vliegen. Je kunt je FAA-brevet en –ratings omzetten naar EASA-brevet en – ratings door middel van zogenaamde ‘conversions’. Dat geldt ook andersom: wil je in Amerika gaan vliegen, dan moet je je EASA-brevet en -ratings eerst omzetten naar de FAA-equivalent.
  • Leermethoden. Let er bij het uitkiezen van een vliegschool ook op of de aangeboden leermethode bij je past. Een geïntegreerde opleiding gaat snel en is intensief, maar heeft als consequentie dat je een poos van huis bent. Prima als je net van school komt en verder nog geen verplichtingen hebt. Maar heb je een partner, kinderen en/of een vaste baan, dan wordt het een ander verhaal. Ook belangrijk: je persoonlijke eigenschappen. Weet je van jezelf dat je geen ster bent in het zelfstandig studeren? Dan is klassikaal onderwijs misschien wel beter dan een ‘distance learning’- systeem waarvoor je veel zelfdiscipline moet hebben.
  • (Valse) beloftes. Er zijn vliegscholen die van alles beloven: een vaste baan, een garantie op je lening, et cetera. Helaas is het vaak zo dat er bij dat soort beloftes veel specifieke voorwaarden van toepassing zijn. Verdiep je dus goed in de ‘mitsen en maren’ voordat je met deze vliegscholen in zee gaat.
  • Betaalvoorwaarden. Veel vliegscholen vragen je om het gehele bedrag voor de opleiding van te voren te betalen. Dat is een hele klap geld, waardoor veel mensen gedwongen worden om een dure lening aan te gaan. Vooraf betalen maakt het bovendien zo goed als onmogelijk om voortijdig te stoppen met je studie. Wat gebeurt er als je na een jaar toch liever iets anders wil gaan doen? Of als je door omstandigheden niet meer kan of mag vliegen? Allemaal zaken om serieus rekening mee te houden bij je keuze voor een vliegschool.

Goed om te weten:

  • Bij Dutch Aviation Partners kun je je brevet en de meeste ratings gemakkelijk en voordelig converteren naar de EASA- of FAA-variant. Wil je direct je FAA-brevet halen, dan kan dat ook! Overigens zijn al onze opleidingen goedgekeurd door EASA, en zijn wij een ATO (Approved Training Organisation).
  • Dutch Aviation Partners biedt zowel fulltime als parttime vliegopleidingen.
  • Aan vooraf betalen doen wij niet! Je volgt de vlieglessen in je eigen tempo en betaalt per les achteraf. Wil of kun je een poosje niet lessen? Geen probleem. Wij passen het leerprogramma aan op jouw mogelijkheden. Wel zo fijn als je tijdelijk even krap bij kas zit.
  • Wist je dat je bij ons ook op zaterdag vliegles kunt nemen?

Wil je meer informatie?

Neem dan gerust even contact met ons op

Waarom Dutch Aviation Partner?

Hoge trainingsstandaard

  • Top kwaliteit lestoestellen
  • Gevestigd op IFR vliegvelden

De laagste prijzen

  • Slim besparen op de kosten
  • Vliegles in Nederland & België

Flexibel

  • Op elk moment starten
  • Opleiding modulair te volgen