Piloot worden?

Hoe word je piloot

Het beroep piloot oefent veel aantrekkingskracht uit. Iedereen die weleens een blik in de cockpit heeft geworpen is direct onder de indruk van al die knopjes, schermpjes, radartjes en lampjes. Hoe krijg je daar ooit zo’n zware kist mee de lucht in?!

Piloot worden is voor veel mensen een kinderdroom. De meeste kiezen uiteindelijk voor een ander beroep. Bij jou is het blijven kriebelen, en nu ben je van plan om je dromen om te zetten in daden. Maar hoe pak je zoiets aan? Hoe word je piloot? Het onderstaande stappenplan geeft je een leidraad.

Stap 1: wat voor een piloot wil je worden?

Allereerst is het belangrijk om je wensen goed in kaart te brengen. Wat is je ambitie? Wil je puur hobbymatig vliegen en regelmatig mooie vliegtochten maken met wat vrienden of familie? Wil je als piloot aan de slag om parachutisten, toeristen of zakenmensen te vervoeren? Of zie je jezelf het liefst aan het werk als captain in een grote Boeing met honderden passagiers? Bij elk soort piloot hoort een ander vliegbrevet, en dus ook een andere opleiding. Vliegopleidingen zijn best prijzig. Het is dan ook belangrijk om de juiste keuze te maken, zodat je achteraf niet nog een andere vliegopleiding hoeft te volgen en te betalen.

Stap 2: kies een pilotenopleiding

Heb je eenmaal besloten wat voor soort piloot je wil worden, dan is het tijd om een bijpassende opleiding te kiezen. Er zijn verschillende brevetten te behalen, waarvoor er aparte opleidingen zijn. Een overzicht van de mogelijkheden:

LAPL: Light Aircraft Pilot License, oftewel pilot lichte vliegtuigen. De naam zegt het al: met dit brevet ben je alleen bevoegd om in kleine, lichte vliegtuigen te vliegen. We hebben het dan over toestellen tot 2000 kilo, waarin je maximaal drie (niet-betalende) passagiers mag meenemen. Dit vliegbrevet is een prima keuze als je sportvlieger wil worden en leuke vliegtripjes binnen Europa wil maken. De opleiding LAPL wordt niet aangeboden door Dutch Aviation Partners omdat er vrij weinig vraag naar is. Er zijn echter genoeg andere vliegscholen die deze vliegopleiding wel in hun pakket hebben.

PPL: Private Pilot License, oftewel privépiloot. Met dit brevet kun je in een groter vliegtuig vliegen, en mag je ook buiten Europa het luchtruim doorkruisen. Ook is er geen limiet meer aan het aantal passagiers dat je meeneemt. Het is echter niet de bedoeling dat je geld verdient als piloot. Je neemt je passagiers dus gratis mee, of hooguit tegen een onkostenvergoeding. Dit brevet is ideaal voor bijvoorbeeld zakenmensen met een eigen vliegtuig of sportvliegers die een groter toestel willen besturen.

CPL: Commercial Pilot License, oftewel commercieel piloot. Wil je geld gaan verdienen als piloot, dan heb je minimaal een CPL-brevet nodig. Je kunt hiermee aan de slag als beroepsvlieger in de kleine luchtvaart, bijvoorbeeld als zakenpiloot of in de toeristenindustrie (rondvluchten maken, parachutisten vervoeren). De CPL-opleiding wordt niet vaak meer gevolgd, omdat de opleiding vrij pittig is terwijl de banenkansen voor houders van dit brevet beperkt zijn. De meeste mensen die van vliegen hun beroep willen maken, kiezen dan liever voor een ATPL-opleiding.

ATPL: Air Transport Pilot License, oftewel verkeersvlieger. Wie als gezagvoerder wil gaan werken in de grote luchtvaart, dient te beschikken over een ATPL-brevet. Een hoger diploma is er niet

Wil je meer weten over de inhoud van de ATPL-opleiding?

Stap 3: kies een vliegschool

De volgende stap in je planning om piloot te worden: kies een vliegschool. In Nederland zijn er diverse aanbieders van vliegopleidingen. De onderlinge verschillen zijn groot, maar in principe moeten alle vliegopleidingen aan dezelfde kwaliteitseisen voldoen. Wat wel belangrijk is, is dat je een vliegschool kiest die bij je past. Zaken om rekening mee te houden:

  • Geïntegreerde of externe opleiding. Veel vliegscholen werken op basis van een modulaire pilotenopleiding. Er is dan geen vastomlijnd lesprogramma en je kunt de opleiding in je eigen tempo volgen. Er zijn ook vliegscholen die een geïntegreerde opleiding aanbieden. Je verblijft dan op een campus en bent voltijds bezig om je brevet te halen.

Het voordeel van de interne opleiding: je krijgt een intensieve training en hebt bijvoorbeeld je ATPL-opleiding binnen twee jaar afgerond. Met een modulaire opleiding doe je hier veel langer over: reken op ongeveer drie jaar.

Het nadeel van een voltijdsopleiding: je kunt tijdens die maanden niet werken, dus heb je geen inkomen. Bovendien ben je lang van huis en zijn de kosten van levensonderhoud vaak niet bij het (prijzige!) lesgeld inbegrepen. Een interne opleiding is meestal niet ideaal voor mensen die een baan en/of gezin hebben.

  • Lesmethode. Kies je voor een modulaire opleiding, let er dan op hoe het theoriegedeelte wordt aangeboden. Gaat het uitsluitend om klassikale lessen of wordt er gewerkt met computer based training-systeem (ook wel ‘distance learning’ genoemd) waarbij je thuis via e-boeken de lesstof doorneemt? In het eerste geval ben je veel tijd (en geld) kwijt aan het reizen naar de leslocatie. Past dit niet in je schema of ligt klassikaal studeren je niet, dan is een individuele opleiding op basis van een (gedeeltelijke) CBT misschien een betere keuze.
  • Garantie. Er zijn vliegscholen die een garantie aanbieden. Sommige beloven bijvoorbeeld dat zij het geleende bedrag terugbetalen als jij door overmacht je studie niet kan afmaken. Andere claimen dat je gegarandeerd een baan als piloot krijgt als je bij hen een opleiding volgt. Wees je ervan bewust dat deze garanties vaak heel veel specifieke voorwaarden kennen. Met andere woorden: in de praktijk kan zo’n garantie behoorlijk tegenvallen. Lees heel goed de kleine lettertjes en weet waar je aan begint.
  • Locatie. Niet iedere vliegschool is gebaseerd in Nederland. Er zijn vliegscholen waarbij je traint vanuit Portugal, de Verenigde Staten van Amerika of andere landen. Dat heeft soms veel voordelen, maar brengt ook de nodige reis- en verblijfskosten met zich mee. Andere vliegscholen kiezen voor trainingslocaties net over de grens, of een combinatie van Nederland en het buitenland.
  • Kostenplaatje. Zoveel vliegscholen, zoveel tarieven. Waar de ene school ruim 120.000 euro vraagt voor een ATPL-opleiding, ben je bij de ander de helft goedkoper uit. Het loont dus behoorlijk om van te voren goed te kijken en vergelijken: wat zit er bij de prijs inbegrepen? Welke extra kosten kun je verwachten? Ook belangrijk: de betalingsvoorwaarden. Bij veel vliegscholen moet je het lesgeld van te voren in één keer overmaken. Omdat het gaat om aanzienlijke bedragen, sluiten veel mensen hiervoor een (dure) lening af. Je moet er dan niet aan denken dat je halverwege de studie erachter komt dat vliegen toch niets voor jou is!

Goed om te weten:

  • Dutch Aviation Partners biedt zowel een geïntegreerde als modulaire vliegopleidingen. Kies je voor het laatste, dan volg je de theorielessen volg je met behulp van het distance learning-systeem, aangevuld met een wekelijkse klassikale lesavond.
  • Onze trainingslocaties liggen verspreid over Nederland en België. Door te vliegen vanuit het goedkopere België kunnen we de kosten van de vliegopleiding laag houden.
  • Bij Dutch Aviation Partners betaal je de vlieglessen achteraf en ook nog eens per stuk. Zo kun je je opleiding gespreid betalen en ben je minder snel gedwongen om je van te voren al diep in de schulden te steken. En wil je na een tijdje toch iets anders doen, dan is er geen man overboord.

Wil je meer informatie?

Neem dan gerust even contact met ons op

Waarom Dutch Aviation Partner?

Hoge trainingsstandaard

  • Top kwaliteit lestoestellen
  • Gevestigd op IFR vliegvelden

De laagste prijzen

  • Slim besparen op de kosten
  • Vliegles in Nederland & België

Flexibel

  • Op elk moment starten
  • Opleiding modulair te volgen