Dutch Aviation
Partner
Piloot worden?
Meer informatie?
Vraag vrijblijvend meer informatie en stel je vragen.
Het beroep piloot oefent veel aantrekkingskracht uit. Iedereen die weleens een blik in de cockpit heeft geworpen is direct onder de indruk van al die knopjes, schermpjes, radartjes en lampjes. Hoe krijg je daar ooit zo’n zware kist mee de lucht in?!
Piloot worden is voor veel mensen een kinderdroom. De meeste kiezen uiteindelijk voor een ander beroep. Bij jou is het blijven kriebelen, en nu ben je van plan om je dromen om te zetten in daden. Maar hoe pak je zoiets aan? Hoe word je piloot? Het onderstaande stappenplan geeft je een leidraad.
Allereerst is het belangrijk om je wensen goed in kaart te brengen. Wat is je ambitie? Wil je puur hobbymatig vliegen en regelmatig mooie vliegtochten maken met wat vrienden of familie? Wil je als piloot aan de slag om parachutisten, toeristen of zakenmensen te vervoeren? Of zie je jezelf het liefst aan het werk als captain in een grote Boeing met honderden passagiers? Bij elk soort piloot hoort een ander vliegbrevet, en dus ook een andere opleiding. Vliegopleidingen zijn best prijzig. Het is dan ook belangrijk om de juiste keuze te maken, zodat je achteraf niet nog een andere vliegopleiding hoeft te volgen en te betalen.
Heb je eenmaal besloten wat voor soort piloot je wil worden, dan is het tijd om een bijpassende opleiding te kiezen. Er zijn verschillende brevetten te behalen, waarvoor er aparte opleidingen zijn. Een overzicht van de mogelijkheden:
LAPL: Light Aircraft Pilot License, oftewel pilot lichte vliegtuigen. De naam zegt het al: met dit brevet ben je alleen bevoegd om in kleine, lichte vliegtuigen te vliegen. We hebben het dan over toestellen tot 2000 kilo, waarin je maximaal drie (niet-betalende) passagiers mag meenemen. Dit vliegbrevet is een prima keuze als je sportvlieger wil worden en leuke vliegtripjes binnen Europa wil maken. De opleiding LAPL wordt niet aangeboden door Dutch Aviation Partners omdat er vrij weinig vraag naar is. Er zijn echter genoeg andere vliegscholen die deze vliegopleiding wel in hun pakket hebben.
PPL: Private Pilot License, oftewel privépiloot. Met dit brevet kun je in een groter vliegtuig vliegen, en mag je ook buiten Europa het luchtruim doorkruisen. Ook is er geen limiet meer aan het aantal passagiers dat je meeneemt. Het is echter niet de bedoeling dat je geld verdient als piloot. Je neemt je passagiers dus gratis mee, of hooguit tegen een onkostenvergoeding. Dit brevet is ideaal voor bijvoorbeeld zakenmensen met een eigen vliegtuig of sportvliegers die een groter toestel willen besturen.
CPL: Commercial Pilot License, oftewel commercieel piloot. Wil je geld gaan verdienen als piloot, dan heb je minimaal een CPL-brevet nodig. Je kunt hiermee aan de slag als beroepsvlieger in de kleine luchtvaart, bijvoorbeeld als zakenpiloot of in de toeristenindustrie (rondvluchten maken, parachutisten vervoeren). De CPL-opleiding wordt niet vaak meer gevolgd, omdat de opleiding vrij pittig is terwijl de banenkansen voor houders van dit brevet beperkt zijn. De meeste mensen die van vliegen hun beroep willen maken, kiezen dan liever voor een ATPL-opleiding.
ATPL: Air Transport Pilot License, oftewel verkeersvlieger. Wie als gezagvoerder wil gaan werken in de grote luchtvaart, dient te beschikken over een ATPL-brevet. Een hoger diploma is er niet
Wil je meer weten over de inhoud van de ATPL-opleiding?
De volgende stap in je planning om piloot te worden: kies een vliegschool. In Nederland zijn er diverse aanbieders van vliegopleidingen. De onderlinge verschillen zijn groot, maar in principe moeten alle vliegopleidingen aan dezelfde kwaliteitseisen voldoen. Wat wel belangrijk is, is dat je een vliegschool kiest die bij je past. Zaken om rekening mee te houden:
Het voordeel van de interne opleiding: je krijgt een intensieve training en hebt bijvoorbeeld je ATPL-opleiding binnen twee jaar afgerond. Met een modulaire opleiding doe je hier veel langer over: reken op ongeveer drie jaar.
Het nadeel van een voltijdsopleiding: je kunt tijdens die maanden niet werken, dus heb je geen inkomen. Bovendien ben je lang van huis en zijn de kosten van levensonderhoud vaak niet bij het (prijzige!) lesgeld inbegrepen. Een interne opleiding is meestal niet ideaal voor mensen die een baan en/of gezin hebben.
Wil je meer informatie?
Neem dan gerust even contact met ons op
Hoge trainingsstandaard
De laagste prijzen
Flexibel