Piloot worden?

Carrièreperspectief Piloten

Misschien denk je dat zodra je je vliegbrevet op zak hebt, de banen voor het oprapen liggen. Laten we je meteen uit de droom helpen: dat is niet zo. Net als veel andere beroepsgroepen hebben de piloten het moeilijk.

De banenkansen voor een lijnpiloot zijn niet onmogelijk en de ergste crisis lijkt ook hier voorbij, maar de situatie is beslist niet meer zo rooskleurig als in het verleden. Veel airlines hebben een vacaturestop en als er al ergens plek is, staan er nog een hoop andere werkloze piloten te dringen om die stoel in de cockpit te bezetten. Natuurlijk kun je tijdelijk ander werk gaan doen terwijl je solliciteert. Het beroep piloot kent echter een belangrijke complicatie: je moet je brevet geldig houden door te vliegen.

Hour building en brevetverlenging

Een brevet kost geld, ook nadat je geslaagd bent voor al je examens. De meeste brevetten en ratings zijn maar één of twee jaar geldig en moeten verlengd worden door middel van een profcheck (vliegexamen) en verplichte vlieguren. Pas afgestudeerde verkeersvliegers moeten bovendien hun frozen ATPL zien te ontdooien door heel veel vlieguren te maken. Dat gaat een beetje lastig als je nergens aan de slag kunt als piloot. Er zijn airlines die hier een ‘oplossing’ voor hebben: pay-to-fly. Je betaalt de luchtvaartmaatschappij dan om te mogen vliegen. Het kan daarbij zelfs gaan om hoge bedragen, bijvoorbeeld tienduizenden euro’s voor een typerating en 500 vlieguren. Daar staat dan meestal ook nog eens geen enkele baangarantie tegenover. Een alternatief is dat je zelf de kosten voor je vlieguren en brevetverlening ophoest. Maar ook dat is een dure aangelegenheid.

Goed om te weten:

Bij Dutch Aviation Partners kun je ook terecht voor voordelige profchecks om je brevet en ratings te verlengen.

Voorkom financiële moeilijkheden

Heb je een forse lening afgesloten voor je pilotenopleiding en kom je daarna niet aan het werk, dan kan dit een behoorlijke impact hebben op je financiële situatie. Vooral als je naast het afbetalen van je studieschuld ook nog eens de kosten voor brevetverlenging en hour building moet neertellen. En dan hebben we het nog niet eens over je maandelijkse vaste lasten! Het is belangrijk dat je je dit realiseert voordat je aan je pilotenopleiding begint. Probeer het risico op financiële ellende zoveel mogelijk te beperken door geen grote lening aan te gaan. Een paar andere tips om je budget te ontzien:

  • Kies voor een opleiding waarbij je niet het hele bedrag in één keer hoeft te betalen.
  • Vergelijk alle vliegscholen zorgvuldig en kies een bedrijf dat niet de hoofdprijs vraag voor een opleiding. Duurder betekent niet altijd beter, ook niet als er een grote naam aan hangt!
  • Financier je studie door erbij te werken, het liefst in een functie waarbij je vlieguren maakt. Denk aan een (bij)baan als vlieginstructeur of als piloot voor rond- of zakenvluchten.
  • Ga niet in op ‘pay-to-fly’-vacatures. Het is gewoon geen goed idee om te betalen voor een baan als piloot. Het zou andersom moeten zijn!

Voor- en nadelen van een carrière als piloot

Vliegen is het mooiste beroep dat er is. De vrijheid, de sfeer en het reizen zijn allemaal geweldige extra’s. Maar er zijn (naast de tegenvallende situatie op de arbeidsmarkt) ook nadelen. Zo ben je als piloot veel van huis, maak je vaak lange dagen en kun je door het tijdsverschil en de hoge werkdruk behoorlijk moe worden. Daarnaast beperkt het reizen zich vaak tot de lokale airport en het dichtstbijzijnde hotel. Vaak heb je geeneens tijd om wat van de omgeving te zien. En dan de arbeidsvoorwaarden. Vaste contracten of gedegen pensioenregelingen zijn ook in de vliegwereld steeds minder gebruikelijk. Bovendien moet je bij veel luchtvaartmaatschappijen zelf je typerating betalen voordat je mag gaan vliegen. Piloot zijn is dus een mooi, maar ook een onrustig en onzeker bestaan. Jij en je direct omgeving moeten daar wel tegenkunnen.

Zorg voor een plan B

Natuurlijk ga je er vanuit dat je als piloot uiteindelijk wel een baan vindt. Per slot van rekening trekt de economie aan en heeft de IATA onlangs de verwachting uitgesproken dat het aantal luchtreizigers in 2034 verdubbeld zal zijn ten opzichte van 2016. Dat zijn op zich positieve vooruitzichten, hoewel niemand kan voorspellen hoe de toekomst eruit ziet. Toch is het goed om een noodscenario achter de hand te hebben. Stel bijvoorbeeld dat het toch niet lukt om snel genoeg aan een baan te komen. Of dat je als piloot arbeidsongeschikt raakt en je nooit meer kunt vliegen. Het is fijn als je dan kunt terugvallen op een plan B. Volg een HBO-studie, zodat je je kansen op de arbeidsmarkt wat meer verspreidt. Doe dit bij voorkeur voordat je aan je pilotenopleiding begint. Op die manier is er in ieder geval een soort van vangnet als je gaat vliegen.

‘Bezint eer ge begint’

We willen je met de bovenstaande informatie natuurlijk niet ontmoedigen om een pilotenopleiding te gaan volgen. Vliegen is fantastisch en zolang er vliegtuigen zijn, zijn er piloten nodig. Wel is het goed om je te realiseren waar je aan begint, en dat het carrièreperspectief van piloten niet zo rooskleurig is als je misschien zou denken. Het beste en eerlijkste advies dat we je kunnen geven: begin alleen aan een pilotenopleiding als je super gemotiveerd bent en als je je bewust bent van de mogelijke impact op je financiën en je privéleven. Twijfel je ook maar enigszins of dit de juiste baan voor je is, stel je beslissing dan nog even uit of kies een ander beroep en houd vliegen als hobby.

Wil je meer informatie?

Neem dan gerust even contact met ons op

Waarom Dutch Aviation Partner?

Hoge trainingsstandaard

  • Top kwaliteit lestoestellen
  • Gevestigd op IFR vliegvelden

De laagste prijzen

  • Slim besparen op de kosten
  • Vliegles in Nederland & België

Flexibel

  • Op elk moment starten
  • Opleiding modulair te volgen