Dutch Aviation
Partner
Vliegles
Meer informatie?
Vraag vrijblijvend meer informatie en stel je vragen.
Vliegen is geen goedkope hobby, maar bij Dutch Aviation Partners doen we er alles aan om de PPL kosten zo laag mogelijk te houden.
Door onze uitgekiende vlieglocaties, onze lage overheadkosten en de doeltreffende distance learning-strategie ben je bij ons al snel duizenden euro’s goedkoper uit dan bij een andere vliegschool. Om je een indruk te geven: de gemiddelde vliegschool rekent zo’n 15.000 tot 17.000 euro voor een PPL-opleiding. Bij Dutch Aviation Partners kost dezelfde opleiding 12.802 euro.
Het grote verschil tussen een PPL-brevet en een ATPL-brevet: een ATPL-brevet geeft je de bevoegdheid om commerciële vluchten te maken. Je mag dan daadwerkelijk geld verdienen als piloot. Je kunt bijvoorbeeld als gezagvoerder bij een internationale vliegmaatschappij gaan werken, of als piloot bij een vliegtuigmaatschappij die rondvluchten aanbiedt aan toeristen.
Heb je alleen een PPL op zak, dan mag je wel passagiers meenemen in je vliegtuig, maar je mag hiervoor geen geld (hooguit een onkostenvergoeding) vragen. Met een PPL-brevet ben je privévlieger, oftewel een particuliere vlieger die geen winst mag maken op de uitgevoerde vluchten.
Wil je in de toekomst gaan werken als piloot in de grote (oftewel commerciële) luchtvaart, dan kun je het beste direct met een ATPL-opleiding beginnen. Je haalt dan een PPL-brevet als onderdeel van je opleiding (PPL is de basis voor iedereen die een groter vliegtuig wil besturen), en wordt daarnaast klaargestoomd voor een carrière als beroepsvlieger. De opleiding ATPL verschilt op bepaalde punten van de PPL-opleiding. Een beknopt overzicht van de belangrijkste verschillen:
Meer informatie over de toelatingseisen voor, en de inhoud van de ATPL-opleiding vind je op de pagina Pilotenopleiding/ATPL. Wil je meer weten over de toelatingsprocedure voor de PPL-opleiding, kijk dan even bij ‘PPL toelatingseisen’
Voor een ATPL-brevet moet je over meer theoretische kennis, maar vooral ook over meer vliegervaring beschikken. Om je een indruk te geven: een PPL-brevet haal je op basis van 45 vlieguren, voor een ATPL-brevet moet je minimaal 200 uur hebben gevlogen. Dat betekent dat je voor het ATPL-brevet behoorlijk veel geld kwijt bent aan het huren van een vliegtuig en de bijkomende kosten voor brandstof, de uren van de instructeur en de landingsgelden. Daarnaast zul je meer examens moeten doen (minstens 14 theorievakken bij ATPL tegenover 9 vakken bij PPL), waardoor dus meer examengeld betaalt. Bij Dutch Aviation Partners kunnen we je gelukkig een zeer scherpe deal aanbieden. Omdat wij relatief weinig overheadkosten maken en daarnaast op een zeer kostenbesparende manier werken, haal je bij ons je PPL- of ATPL-brevet voor een veel lagere prijs dan bij de gemiddelde vliegschool:
Let op: deze prijzen zijn gebaseerd op vlieglessen vanuit Belgische vliegvelden. Wil je je brevet liever in Nederland halen, dan kan dat ook, maar zijn de totaalprijzen hoger.
Wil je meer informatie over de kosten voor een vliegbrevet?
Neem dan gerust even contact met ons op
Hoge trainingsstandaard
De laagste prijzen
Flexibel